Varje elev har rätt att få handledning i skolan. Elevhandledningen ska främja att
- eleverna lyckas i skolarbetet
- studierna förlöper smidigt
- eleverna uppnår goda studieresultat.
Elevhandledningens centrala uppdrag är att stöda elevens uppväxt och utveckling så att hens studiefärdigheter och sociala mognad främjas och att hen kan utveckla färdigheter och kunskaper som behövs för att planera sitt eget liv.
Elevhandledningen fungerar som en länk mellan skolan, samhället och arbetslivet. Elevhandledningen ska främja rättvisa, likabehandling, jämlikhet och delaktighet samt förebygga marginalisering från utbildning och arbetsliv.
Handledning i de olika årskurserna
I grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen har man definierat mål för handledningen i årskurserna 1–2, 3–6 och 7–9.
Årskurserna 1–2
- Elevhandledningen genomförs som en integrerad del av den övriga verksamheten i skolan.
- Klassläraren ansvarar tillsammans med de övriga lärarna för handledningen.
- Handledningen ska främja utvecklingen av eleverna studievanor och -färdigheter samt stödja eleverna att gradvis börja ta ansvar för skolarbetet, sina egna uppgifter och sin egendom.
Årskurserna 3–6
- Handledningen genomförs i samband med undervisningen i de olika läroämnena och den övriga verksamheten i skolan. Man kan också reservera lektioner för elevhandledningen.
- Elevhandledningen ska bland annat stöda eleverna att identifiera sina egna styrkor och sociala färdigheter och utveckla deras färdigheter att fungera i grupp.
Årskurserna 7–9
- Elevhandledaren har huvudansvaret för elevhandledningen.
- Elevhandledningens uppdrag är bland annat att utveckla eleverna beredskap att klara sig i föränderliga livssituationer, i övergångsskeden i studierna och i övergången till arbetslivet.
Handledningen är särskilt viktig vid övergångsskedena under skolgången, till exempel då en elev byter skola, samt i samband med val som berör studierna. En elev som behöver stöd för att ansöka till fortsatta studier efter den grundläggande utbildningen har rätt att utöver elevhandledning få intensifierad personlig elevhandledning enligt sina behov i årskurserna 8 och 9. I den intensifierade personliga elevhandledningen ska tyngdpunkten ligga på att utveckla elevens färdigheter för fortsatta studier samt att vägleda eleven till fortsatta studier som är lämpliga för hen.
Behovet av intensifierad personlig elevhandledning ska i första hand utvärderas av elevhandledaren. För en elev som får intensifierad personlig elevhandledning ska utarbetas en plan för fortsatta studier.
Teman som ska behandlas i elevhandledningen
Elevhandledningen ska ta fasta på följande områden
- studiefärdigheter och skolgång
- självkännedom
- intensifierad personlig elevhandledning
- fortsatt handledning i studier efter den grundläggande utbildningen
- möjligheter till fortsatta studier
- yrken och yrkesområden
- arbetsliv.
Utöver lektionerna i elevhandledningen ska alla elever vid behov få rådgivning och handledning individuellt eller i en mindre grupp. Därtill ska eleverna handledas i användningen av olika redskap för att hämta information och olika rådgivnings- och handledningstjänster som samhället erbjuder.
Särskilt stöd
Handledningen för fortsatta studier är mer individualiserat för de elever som behöver särskilt stöd i den grundläggande utbildningen. I handledningen samarbetar elevhandledaren även med sakkunniga inom olika områden.