Det första målet i detta målområde, M1, är att ”sporra eleven att iaktta konst, omgivningen och annan visuell kultur med olika sinnen och mångsidigt använda metoder i bildframställning”.
I fråga om lerkrukor kan läraren sammanställa material att iaktta gällande keramikens långa historia, som omfattar många olika kulturer och material. Om det hade varit fråga om en uppgift där man gör krukorna själv ända från början, skulle användningen av olika sinnen ha lyfts fram då man utöver synen också skulle ha använt känseln.
Enligt M3 är lärarens uppgift bland annat att ”inspirera eleven att ge uttryck för sina iakttagelser och tankar i bild --”. Diskussioner och iakttagelser i tidigare skeden av det ämnesövergripande projektet (M2) skapade en grund för inspiration. Krukan som föremål för tankarna till växande. Ger det några föreställningar och idéer till bilder?
Ett skisshäfte och en blyertspenna är bra verktyg för aktiv iakttagelse. När man skissar får det visuella tänkandet en tydlig form, och idén utvecklas.