I den här texten åskådliggörs med hjälp av en exempeluppgift hur målen kan inkluderas i planeringen av undervisningen samt hur kriterierna för slutbedömningen kan beaktas i undervisningen och lärandeprocessen. Exempeluppgiften genomfördes år 2021 i Pääskytien koulu i Borgå under en valbar lektion i konst- och färdighetsämnen för årskurs 8, som ingick i ett ämnesövergripande projekt för bildkonst och biologi. Uppgiften var att planera och förverkliga en glasering på en industriellt tillverkad kruka, med temat naturens mångfald.
Hurdant kunnande skulle en sådan här liten uppgift, som sträckte sig över en dubbellektion, kunna utveckla? Hur kan lärandet synas på ett sådant sätt att det även kan bedömas?

- Titta Suvanto -
Kuvassa aaltopahvipalan päällä on kaksi ylhäältä kuvattua pinoa savenvärisiä kukkaruukkuja. Toinen pino on horisontaalisesti kyljellään kuvan alaosassa ja toinen on suuaukko katsojaan päin.

Man närmar sig bildkonstens mål genom att välja ut innehåll från läroämnet. När läraren redan i planeringsskedet har tydliggjort för sig själv vilka mål uppgiftens olika skeden kan gälla, blir bedömningen också lättare och mer exakt. Även en liten uppgift kan inkludera alla målområden. I den här uppgiften har eleven möjlighet att fritt välja innehåll från bildkonstens innehållsområden: ”egna bildkulturer” (I1), ”bildkulturer i omgivningen” (I2) eller ”konstens olika världar” (I3).