Den filosofiska etiken undersöker det moraliska agerandet och de värderingar och normer som ligger till grund för hur handlingar bedöms. Utgångspunkten är att ett moraliskt rätt agerande inte enbart bedöms utifrån individens subjektiva åsikt utan att agerandet bedöms utifrån moraliska värderingar och normer. Vilka normer eller värderingar som helst kan inte utgöra goda moraliska grunder. Även om t.ex. nytta eller njutning i vissa situationer kan utgöra en god moralisk grund är det tvivelaktigt att de skulle vara goda grunder i alla situationer. I den filosofiska etiken undersöker man vilka villkoren är för att värderingar och normer ska vara goda moraliska grunder.
Värden och värdering kan betyda olika saker i olika sammanhang och därför är det nödvändigt att förtydliga vad vi avser när vi talar om dem. I vissa situationer hänvisar värden och värdering till värdefulla saker, i andra till människors värden och värderingar. På den mest abstrakta nivån kan man tala om värde i sig eller godhet, som kan indelas i olika slags godhet, såsom moralisk, hälsosam eller estetisk.
Filosofisk estetik ska skiljas från empirisk forskning som beskriver mänsklig verksamhet. Sådan forskning är t.ex. psykologi, sociologi och kulturantropologi, som beskriver hur individer eller samfund de facto fungerar. En sådan undersökning är deskriptiv eller beskrivande. Den filosofiska etiken strävar efter att beskriva godhet och hur individer eller samfund borde agera. Den filosofiska etiken är i allmänhet normativ, dvs. den strävar efter att värdera saker och hitta regler för människors handlingar. I fortsättningen används termen ”normativ” både för att bestämma värderingar och normer (standarder, regler).
Filosofisk etik kan också undersöka det moraliskt goda och normernas karaktär i allmänhet samt det språk som används för att uttrycka dem, såsom vad orden "gott" eller "rätt" innebär. Den filosofiska etiken kan också undersöka människans förhållande till värderingar och normer, t.ex. möjligheterna med och karaktären hos den kunskap som fås från det moraliskt goda. En sådan filosofisk etik kallas allmänt för metaetik, ibland också deskriptiv etik. Den ska dock inte förväxlas med psykologins empiriska moralpsykologi, som också är deskriptiv forskning.
Filosoferna har på samma sätt som moralpsykologerna traditionellt varit intresserade av hur moralen har uppstått historiskt och hur människans psykiska struktur påverkar mänsklig verksamhet. Till det senare hör frågor om vad som motiverar till att agera rätt samt förhållandet mellan förnuft och känslor. Det är dock bra att notera att den filosofiska etik som lärs ut i gymnasiet inte egentligen granskar sådana här frågor som kan besvaras helt eller delvis med hjälp av empirisk forskning.
Undervisningstips
- Det kan i början vara svårt för gymnasiestuderandena att skapa sig en uppfattning om skillnaderna mellan att närma sig något deskriptivt eller normativt. Det är kanske bäst att närma sig frågan genom att jämföra empiriska vetenskaper och den filosofiska etikens frågor och dela in dem i deskriptiva och normativa. Be de studerande göra upp en lista med tio frågor som de kommer att behandla i olika läroämnen i skolan. Uppmana dem att också ta med frågor från religion eller livsåskådningskunskap samt hälsokunskap. Be därefter de studerande att avgöra om läroämnets sätt att närma sig frågorna är deskriptivt eller normativt.
- Man kan också närma sig skillnaderna mellan deskriptivt och normativt genom deskriptiva och normativa påståenden. Deskriptiva påståenden är vanligtvis svar på frågor som vad, hur eller varför om olika fakta. Normativa påståenden är å sin sida vanligtvis svar på vad- eller hur-frågor som innehåller ett normativt uttryck. Exempelvis frågan "Vad ska en förälder göra med sitt barn?” som innehåller verbet ”ska” besvaras med ett normativt påstående: "Föräldern ska uppfostra sitt barn". Det är dock bra att notera att alla frågor med verbet "ska" inte är normativa i moralisk bemärkelse. Frågan "Hur ska man bygga ett hus?" är t.ex. inte moralisk.
- De studerandes förmåga att göra skillnad på deskriptivt och normativt kan fördjupas genom att tillsammans med dem granska följande aspekter. Deskriptiva påståenden gäller inte bara naturliga fakta, utan också t.ex. begreppsmässiga åtskillnader (t.ex. "moraliska normer skiljer sig från estetiska normer"). Normativa påståenden är vanligtvis befallningar (”borde" eller "måste"), tillåtelser ("får") eller förbud ("får inte"). Det är bra att notera att ett påstående till sin språkliga form kan vara deskriptivt men ha ett normativt innehåll. t.ex. betyder påståendet "Ett löfte skapar en plikt" i stort sett samma som "Du måste hålla ditt löfte". Man bör fortfarande komma ihåg att ett deskriptivt språk kan dölja en normativ vinkling. Exempelvis kan påståendet "I Finland brukar man inte begära ordet genom att tala i munnen på någon annan" i en talsituation betyda: ”Tala inte i munnen på andra”.
- I samband med att man diskuterar deskriptiva och normativa påståenden är det också bra att beakta värdeladdade begrepp, såsom "frisk" och "modig", som samtidigt är både deskriptiva och värderande. Sådana begrepp kallas "breda" till skillnad från "tunna", som är rent värderande (t.ex. "ond"). Be de studerande beskriva talsituationer där "frisk" och "modig" förekommer i både deskriptiv och värderande betydelse.
- Det är bra att betona skillnaden mellan filosofisk etik och empirisk psykologi. I den filosofiska etiken är man inte direkt intresserad av de psykologiska skäl, alltså motiv, som ligger bakom agerandet, utan av på vilka grunder agerandet är moraliskt rätt eller fel. Även om en person t.ex. har motiv att hämnas på den orättvisa hen har lidit är detta inte en bra moralisk grund för hämnd.
Uppgifter
1. Definiera vilka av följande påståenden som är normativa och vilka som är deskriptiva. Motivera ditt svar.
- I jämställdhetens namn borde gymnasiestudier vara möjliga för alla oberoende av bostadsort och förmögenhet.
- Nedskärningar i utbildningen främjar inte jämlikheten.
- Att främja utbildning är inte ett mål som styr regeringens verksamhet.
- Varje ung person ska avlägga en examen på andra stadiet.
- Gymnasieundervisningen genomförs vid större enheter än tidigare.
- Finländare uppskattar bastubad.
- I Finland brukar man bada bastu naken.
- Enligt finsk lag får ingen tvingas att bada bastu naken.
- Bastubad ska även i fortsättningen vara en del av den finländska kulturen.
- Bastubad ska inte kombineras med alkohol.
- Rikligt bastubad kan leda till att kroppen torkar ut.
- Den nuvarande värnpliktslagen försämrar unga mäns studiemöjligheter.
- I jämställdhetens namn ska värnplikten gälla alla kön.
- Den finländska medborgarens viktigaste skyldighet är att försvara sitt eget lands gränser.
- Lagen förpliktar inte unga kvinnor att fullgöra militärtjänst.
- Jämställdhet i landets försvarsmakt är inte ett mål som styr riksdagens verksamhet.
- Värnplikten måste bevaras även i framtiden.
2. Jobba parvis. Varje par filmar en cirka tjugo sekunder lång video om skolan eller dess närmiljö, där man visar en händelse och samtidigt deskriptivt beskriver vad som händer på videon. Därefter slås paren samman och bildar grupper på fyra personer. Varje par visar sin video för det andra paret utan ljud. Det andra parets uppgift är att göra ett normativt referat av videon, där de värderar händelserna i videon och presenterar normativa anvisningar för dem. Referatet kan t.ex. spelas in på berättarens egen telefon. Till sist ser paren på videorna tillsammans, först med den deskriptiva, sedan med den normativa beskrivningen.