Kunnandet som krävs för digitaliseringen och den gröna omställningen stärks i de yrkesinriktade examina, då man under åren 2025–2027 inför nya valbara examensdelar i alla grunder för yrkes- och specialyrkesexamina. Därtill för man in en utökad valbarhet i examensgrunderna.

Åren 2022–2023 gick en arbetsgrupp utsedd av undervisnings- och kulturministeriet igenom helheten och utvecklingsbehoven för de yrkesinriktade examina. Utbildningsstyrelsen har berett arbetet med att genomföra förslagen i arbetsgruppens slutrapport genom att utarbeta valbara examensdelar för grön omställning och digitalt kunnande. Därtill utökas flexibiliteten i yrkes- och specialyrkesexamina, bland annat genom att se över behovet och möjligheterna till ökad valbarhet.

I examensgrunderna läggs följande valbara examensdelar till: 
Yrkesexamina:

  • Att främja den digitala förmågan i arbetsgemenskapen, 15 kompetenspoäng
  • Användning av artificiell intelligens i arbetsprocessen, 15 kompetenspoäng
  • Att främja grön omställning, 15 kompetenspoäng

Specialyrkesexamina:

  • Att främja digitalisering, 30 kompetenspoäng
  • Försök med ny teknik, 30 kompetenspoäng
  • Att främja cybersäkerhet, 30 kompetenspoäng
  • Utveckling av cirkulär ekonomi i verksamheten, 30 kompetenspoäng

Därtill införs enligt planen följande examensdelar som ökar valbarheten och flexibiliteten i grunderna för yrkes- och specialyrkesexamina:

  • Examensdel från en annan grundexamen, yrkesexamen eller specialyrkesexamen (yrkesexamina) / Examensdel från en yrkesexamen eller specialyrkesexamen (specialyrkesexamina)
  • Högskolestudier
  • Examensdel som grundar sig på lokala krav på yrkesskicklighet