Geografin har naturligt mångsidiga lärandeuppgifter, som kan vara skriftliga eller aktivitetsbaserade och som kan göras på egen hand eller tillsammans genom iakttagelser och undersökningar. Många aktivitetsbaserade uppgifter passar utmärkt för arbete under lektionerna och för formativ bedömning, och många kan med god planering också lämpa sig som prov för summativ bedömning (t.ex. statsarbeten, kart- och bildtolkningar, studier, föredrag, projekt etc.).
Härnäst tar vi upp exempel på lärandeuppgifter och undervisningsmål som anknyter till dem. I bästa fall och med god planering kan uppgifterna också fungera som prov för summativ bedömning. Attityd- och värderingsmål anges inom parentes, eftersom de inte är föremål för summativ bedömning.
Lärandeuppgift |
Exempel på mål för undervisningen som en lärandeuppgift kan anknyta till |
---|---|
Beskrivning av något område med hjälp av geografiska namn och väderstreck |
M1, M5, M6, M7 |
Identifiera formationer som skapats av istiden på en terrängkarta |
M2, M5, M6, M7 |
Utarbetande och tolkning av ett klimatdiagram samt bifogande av det till exempelvis kartor som berättar om klimat- och växtlighetszoner |
M2, M5, M7 |
Kart- och bildtolkningar av naturgeografiska landskap |
M2, M5, M6, M7 |
Kart- och bildtolkningar som anknyter till kulturgeografiska landskap, såsom Finlands landskapsområden och gles-/tätbebyggda områden |
M3, M4, M5, M6, M7 |
Projekt som främjar hållbar rörlighet och hållbart ätande (näring) samt dokumentation och analys av dem |
M4, M11, (M12) |
En studie av ett område och presentation av information utifrån den (utöver skriftliga arbeten kan man också använda muntliga presentationer eller paneldiskussioner) |
M1, M2, M3, M4, M5, M7, M8, M9, M10, (M13) |
Rita en egen karta utifrån text, diktamen, flygbilder etc. |
M1, M2, M5, M6 |
Projekt för påverkan eller värnande om något |
M5, M8, M9, M11, M10 |