FIS-STEPS nätverket hade som mål att svara på utmaningarna och lyckades till och med på ett nationellt plan förbättra kvaliteten på den tvåspråkiga grundläggande utbildningen. Bristen på material har varit ett stort problem för den tvåspråkiga undervisningen. Projektet strävade till att distribuera och även själv producera läromaterial, som utarbetades i materialworkshopar. Vid utarbetandet av material utnyttjades material och praxis som lärarna redan använde. En viktig lärdom från FIS-STEPS-projektet var att det inom den tvåspråkiga utbildningen görs väldigt bra saker, som man bör öka medvetenheten om samt ta i användning i större utsträckning. Att samla lärarna genom seminarier och andra evenemang gav en inblick i att man i skolorna gör mycket liknande arbete. Det viktigaste är att föra fram de egna idéerna och att främja delningskulturen.
Att fördjupa sig i samt kartlägga och utarbeta engelskspråkiga läromedel har varit en viktig del av den tvåspråkiga undervisningen och de var också en del av FIS-STEPS-nätverkets verksamhet. Anskaffande av engelskspråkigt material är en utmaning för skolorna i och med att det produceras väldigt lite i Finland publicerat engelskspråkigt material varför materialet måste beställas från utlandet. Detta förorsakar även extra kostnader för skolorna och städerna. Förutom att kartlägga läromedlen strävar nätverket även till att utveckla och distribuera läromedel för att underlätta användningen av och tillgängligheten till läromedel. Utöver läromedlen harmoniserades det breda fältet och underlättades den tvåspråkiga undervisningens vardag, genom att översätta välbeprövade skriftliga förfaringssätt och praxis till engelska.
Behovet av exakt och särskilt engelskspråkig fortbildning för lärarna, märktes fort då FIS-STEPS-projektets verksamhet inleddes. Det erbjuds väldigt lite engelskspråkig fortbildning och utbildning i mötandet av den tvåspråkiga undervisningens utmaningar. FIS-STEPS-projektets mål om att närmare och oftare sammanföra de tvåspråkiga skolorna, stödde tillsammans med projektfinansieringen och utbildningsanordnarnas starka deltagande och insatser, organiserandet av utbildningar. Seminarierna och utbildningarna som ordnades genom projektet fokuserade på distribution av material och praxis samt mer generellt på digitalisering, internationalisering och global fostran.