-
En formulering om att barnets bästa i första hand ska beaktas vid planering och anordnande av samt beslutsfattande om förskoleundervisning har lagts till.
-
En formulering om handledning för att barn som individer och som grupp ska ta ansvar för sitt eget beteende och för att man i gruppen inte mobbar, diskriminerar eller utsätter andra för fara har skrivits in. Även en formulering med ett förtydligande om vuxnas närvaro och handledning för att garantera tryggheten har tillsatts.
-
En formulering om anmälningsskyldighet för lärare, daghemsföreståndare och rektor har skrivits in. Dessa har i fortsättningen skyldighet att anmäla misstanke om mobbning, trakasserier, diskriminering och våld i förskolan eller på vägen till förskoleundervisningen till vårdnadshavare eller någon annan laglig företrädare. Anmälningsskyldigheten gäller både för den som misstänks för detta och för den som utsatts för detta.
Ändringarna finns i eGrunder i Grunderna för förskoleundervisningens läroplan 2014, i följande kapitel: "Förskoleundervisningens uppdrag och allmänna mål" i avsnittet ”Förpliktelser som styr förskoleundervisningen”, i kapitlet "Verksamhetskultur som stödjer växandet och lärandet" i avsnittet ”Principer för utvecklandet av verksamhetskulturen” och i kapitlet ”Elevvård” i avsnittet ”Gemensam elevvård”.
Ändringarna finns i eGrunder i Grunderna för läroplanen för försöket med tvåårig förskoleundervisning 2021 i följande kapitel: i "Förskoleundervisningens uppdrag, anordnande och allmänna mål i försöket med tvåårig förskoleundervisning” i avsnittet "Allmänna skyldigheter som styr anordnandet av tvåårig förskoleundervisning” och i kapitlet ”Elevvård” i avsnittet ”Gemensam elevvård”.