År 2021 varierade andelen som upplevt mobbning minst en gång i veckan mellan olika utbildningsstadier: medan endast en procent av gymnasiepojkarna upplevde mobbning minst en gång i veckan, upplevde nästan var tionde av flicka i årskurs 1–6 mobbning varje vecka. Även på lång sikt upplevs mobbning i genomsnitt mest i årskurserna 4–5, näst mest i årskurserna 8–9, tredje mest vid yrkesläroanstalterna och minst i gymnasierna, och på varje utbildningsstadium upplevs mobbning varje vecka mer bland pojkar än bland flickor. Andelen barn och unga som upplever mobbning minst en gång i veckan har minskat under det senaste årtiondet sedan 2008–2009. Mellan 2019 och 2021 har dock en tydlig ökning skett i andelen flickor som utsatts för mobbning minst en gång i veckan bland eleverna i årskurs 8–9 samt årskurs 4–5.
Barn eller unga som tillhör en könsminoritet och/eller en sexuell minoritet (så kallade regnbågsunga) eller har utländsk bakgrund utsätts oftare än andra för mobbning. På alla utbildningsstadier utsätts fler personer med utländsk bakgrund för mobbning än personer med finländsk bakgrund. Fler än var tionde grundskoleelev med utländsk bakgrund utsattes för mobbning minst en gång i veckan 2019 och 2021, medan endast cirka hälften av grundskoleeleverna med finländsk bakgrund utsattes för mobbning. Att personer som tillhör en könsminoritet utsätts för mobbning är cirka tre gånger vanligare än att cispersoner utsätts för mobbning, och att personer som tillhör en sexuell minoritet upplever mobbning är ungefär dubbelt så vanligt som att heterosexuella elever eller studerande upplever mobbning på samtliga utbildningsstadier. Mest utsatta för mobbning är elever som tillhör en könsminoritet i årskurs 8–9: klart fler än var tionde blir mobbad minst en gång i veckan.
Största delen av barnen och ungdomarna har inte utsatts för mobbning av en vuxen i skolan eller vid läroanstalten. Det finns dock barn och unga som utsatts för att en vuxen i skolan eller vid läroanstalten mobbar dem. Att utsättas för mobbning av en vuxen i skolan eller på läroanstalten var år 2021 vanligast bland eleverna i årskurs 8–9, näst vanligast bland eleverna i årskurs 4–5, tredje vanligast vid yrkesläroanstalterna och mest sällsynt i gymnasierna. Medan ungefär var femte elev i årskurs 7–9 utsattes för mobbning av en vuxen mer sällan än varje vecka eller minst varje vecka, utsattes var tionde studerande i gymnasiet för mobbning mer sällan än varje vecka eller minst varje vecka.
Antalet elever och studerande som inte alls har utsatts för mobbning under terminen har under alla år varit störst på gymnasienivå, näst störst vid yrkesläroanstalterna, tredje störst i årskurs 7–9 och minst i årskurs 1–6. Mobbning förekommer i större utsträckning på lägre utbildningsnivåer jämfört med högre från ett lägre utbildningsstadium till ett högre. Andelen pojkar som inte alls blivit mobbade under terminen är mindre än andelen flickor på samma utbildningsnivå, med undantag för 2017, 2019 och 2021. Andelen pojkar som inte alls blivit mobbade under terminen har ökat sedan 2008, och med undantag förelever i årskurs 4–5 har andelen ökat mer än motsvarande andel flickor, som däremot har minskat eller förblivit oförändrad under de senaste åren.