Konst- och färdighetsämnena har mycket att bidra med när studieavsnittens arbetsmetoder ska göras mångsidigare och när man ska öva på gemenskaps- och upplevelsebaserade sätt att bygga kunskap. Utveckling av mångsidig kompetens och studier av temahelheter över läroämnesgränserna motsvarar också de behov hos arbetslivet som kräver internationellt och innovativt samarbete.
I ett studieavsnitt kan bildkonsten bidra med det empiriska perspektiv som är typiskt för ämnet, och man kan gemensamt öva på de sätt att observera och undersöka samt visualisera kunskap som kännetecknar konsten. Bildkonstens inlärningsprocess är lätt att synliggöra genom att dokumentera skisser, experiment, informationssökning och planeringsprocessens skeden. I studieavsnitten kan man utnyttja detta i undersökningar, utveckling av idéer, presentation av hypoteser och konkretisering av resultat, när man kommunicerar om processen och slutresultatet genom olika skisser, modeller och visualiseringssätt som är typiska för bildkonsten. I studieavsnitt är det bra att utveckla presentationen av egna idéer med hjälp av visuella verktyg och metoder. Under studieavsnitt kan man skapa traditionella affischer, layoutade publikationer eller bildkonst eller bildjournalistik med traditionella metoder, men man kan kommunicera om processen och resultaten även med hjälp av nya medieformer, inlägg i sociala medier eller rörliga bilder.