GLP 2021 - begrepp i modersmål och litteratur
- Utbildning och examinaGymnasieutbildningModersmål och litteraturAllmänbildande utbildning
På den här sidan beskriver vi närmare de begrepp i modersmål och litteratur som förekommer i Grunderna för gymnasiets läroplan 2019, såsom språklig medvetenhet och multilitteracitet. Sidan uppdateras under sommaren 2020. Ta del av definitionerna och beskrivningarna av begreppen.
Institutionella och vardagliga samtal
I ett institutionellt samtal har talarna specifika roller som bestäms av en institution eller en institutionell situation. I ett institutionellt samtal finns det förhandsuppfattningar om talarnas roller och de påverkar förväntningarna som deltagarna har på samtalet och samtalsförloppet. Exempel på institutionella samtal är professionella samtal i arbetslivet, samtal vid en läkarmottagning och undervisningssituationer i gymnasiet.
I ett undervisningstillfälle i gymnasiet deltar de studerande i kommunikationen i egenskap av studerande medan läraren har den professionella rollen som lärare. I klassrummet innebär lärarens och de studerandes rollförväntningar till exempel att den studerande inte talar utan att läraren har gett ordet eller att läraren inte markerar för att själv få taltur. På motsvarande sätt spelar förväntningarna in då man besöker läkaren, till exempel så att det skulle skapa stor förvirring om läkaren skulle brista ut i gråt.
Motsatsen till ett institutionellt samtal kan vara ett vardagssamtal, där deltagarna inte har föreskrivna roll som är beroende av yttre, institutionella faktorer och som det finns förhandsuppfattningar om, även bland andra än dem som deltar i samtalet just då.
I ett undervisningstillfälle i gymnasiet deltar de studerande i kommunikationen i egenskap av studerande medan läraren har den professionella rollen som lärare. I klassrummet innebär lärarens och de studerandes rollförväntningar till exempel att den studerande inte talar utan att läraren har gett ordet eller att läraren inte markerar för att själv få taltur. På motsvarande sätt spelar förväntningarna in då man besöker läkaren, till exempel så att det skulle skapa stor förvirring om läkaren skulle brista ut i gråt.
Motsatsen till ett institutionellt samtal kan vara ett vardagssamtal, där deltagarna inte har föreskrivna roll som är beroende av yttre, institutionella faktorer och som det finns förhandsuppfattningar om, även bland andra än dem som deltar i samtalet just då.
Språkideologi
Språkideologier är de idéer och uppfattningar vi har om språkets sociala och kulturella betydelse. Språkideologier är samhälleliga och historiska; under olika tider framhävs olika språkideologier. Språkideologierna framgår av olika situationer och av de språkliga val som individer och gemenskaper gör. Förmågan att känna igen olika språkliga ideologier hjälper den studerande att förstå de språkliga attityderna hos olika individer. Språkanvändningen styrs av historiska och situationella normer som grundar sig på språkideologier.
Språklig medvetenhet
Med språklig medvetenhet avses förmågan att granska och iaktta språket och språkanvändningen ur olika perspektiv: förmågan att iaktta olika sätt använda språk och text, vilka betydelser och mål de har i olika situationer, samt förmågan att lägga ord på sina iakttagelser. Språklig medvetenhet hänger ihop med kunskapen om språkets regelbundenheter och varieteter, samt med förståelsen av de avtal och normer som är kopplade till språket och förståelsen av deras sociala karaktär. En person med språklig medvetenhet kan uppfatta olika språkliga varieteter, förstå följderna av språkanvändningen och av olika språkliga val, samt kan tillämpa sina kunskaper i sitt eget språkbruk. Språklig medvetenhet innebär också att känna igen och uppfatta språklig mångfald i den egna miljön och även i samhället i övrigt.
Kärnan av den språkliga medvetenheten i gymnasiet är att lära sig språket inom de olika kunskapsområdena, den så kallade akademiska språkfärdigheten. Den studerande bearbetar och producerar kunskap med hjälp av språket inom de olika kunskapsområdena som läroämnena i gymnasiet grundar sig på. Den studerande kan namnge, strukturera och beskriva likheter och skillnader mellan information samt jämföra och analysera, dra slutsatser, ange orsaker och följer, lösa problem samt bedöma och motivera information och kunskap.
Varje läroämne har olika språkbruk, textgenrer och specialterminiologi som är karakteristiska för läroämnet och som återspeglar läroämnets sätt att närma sig kunskapen. Språk och kunskap hänger samman med varandra och därför är textkunskap också en del av undervisningen i varje läroämne. Textkunskapen varierar i olika läroämnen och den studerande ska anpassa sig till och ta del av denna kunskap.
Kärnan av den språkliga medvetenheten i gymnasiet är att lära sig språket inom de olika kunskapsområdena, den så kallade akademiska språkfärdigheten. Den studerande bearbetar och producerar kunskap med hjälp av språket inom de olika kunskapsområdena som läroämnena i gymnasiet grundar sig på. Den studerande kan namnge, strukturera och beskriva likheter och skillnader mellan information samt jämföra och analysera, dra slutsatser, ange orsaker och följer, lösa problem samt bedöma och motivera information och kunskap.
Varje läroämne har olika språkbruk, textgenrer och specialterminiologi som är karakteristiska för läroämnet och som återspeglar läroämnets sätt att närma sig kunskapen. Språk och kunskap hänger samman med varandra och därför är textkunskap också en del av undervisningen i varje läroämne. Textkunskapen varierar i olika läroämnen och den studerande ska anpassa sig till och ta del av denna kunskap.
Språkregister
Med begreppet register avses språkliga varieteter som är kopplade till vissa situationer eller användargrupper. Medan en dialekt uttrycker regionala varieteter, avser man med register sådana språkliga varieteter som är beroende av sociala omständigheter, språkanvändaren och situationen. Registren kan avvika från varandra vad gäller ordförråd, grammatik och syntax. Språkregister är bland annat talat språk och skriftspråk, standardspråk, myndighetsspråk och språk inom olika vetenskapsgrenar, såsom språket inom biologi.
Betydelseförhandling
Betydelseförhandling är en typisk del av all kommunikation. Det är ett skede i kommunikationen där parterna fokuserar på att lösa en meningsskiljaktighet för att kunna fortsätta det egentliga samtalet. Betydelseförhandlingar kan till exempel vara att en part ställer frågor för att försäkra att man förstått rätt och att en annan svarar. Det kan också vara skeden i ett samtal som uppstår på grund av begränsade språkfärdigheter eller olika tolkningar som beror på kulturella skillnader.
Multilitteracitet
Med multilitteracitet avses förmågan att tolka och producera olika slags texter samt förmågan att kunna handskas med texter i olika situationer och för olika uppgifter. Det handlar om förmågan att söka, bearbeta, producera, presentera och utvärdera information i olika former, olika miljöer och med hjälp av olika verktyg. Begreppet multilitteracitet grundar sig på det vidgade textbegreppet som omfattar till exempel skrivna, talade, visuella och audiovisuella texter eller kombinationer av dessa uttryckssätt, alltså multimodala helheter. Till multilitteraciteten hör också kännedom om språket som inom de olika kunskapsområden som läroämnena i gymnasiet grundar sig på samt textkunskap. Man lär sig multilitteracitet inom alla läroämnen och man ska medvetet utveckla multilitteraciteten. Av den mångsidiga kompetensens delområden är multilitteraciteten en del av den tvärvetenskapliga och kreativa kompetensen, men den anknyter också till de övriga delområdena.