Stödmaterialet finns tillgänglig också i en ombruten version som kan skrivas ut.
Läroämnets uppdrag
”Syftet med gymnasieutbildningen är att stödja de studerandes utveckling till goda, harmoniska och bildade människor och aktiva samhällsmedlemmar samt att ge dem sådana kunskaper, färdigheter och beredskaper som de behöver i arbetslivet, för fritidsintressen och för en allsidig personlighetsutveckling. Därtill är syftet med utbildningen att ge de studerande beredskap för livslångt lärande och för att utveckla sig själva kontinuerligt.” (Gymnasielagen 714/2018, 2 §)
”Syftet med undervisningen i gymnastik är att stödja den studerandes välbefinnande, utveckling och lärande.” (GLP 2019, Gymnastik)

Rörelseförståelse (eng. physical literacy) byggs upp av fyra dimensioner:
- motivation och självkänsla (motionens affektiva dimension)
- fysisk kompetens (motionens fysiska dimension)
- kunskap och förståelse (motionens kognitiva dimension)
- en fysiskt aktiv livsstil (motionens beteendemässiga dimension)
Motivation och självkänsla
Motivation och självkänsla uttrycker sig som den studerandes förmåga att inspireras och njuta av fysisk aktivitet. Den studerande litar på sina förmågor och färdigheter och vågar prova nya saker inom motion. I kapitlet om gymnastik i grunderna för gymnasiets läroplan uttrycks den affektiva dimensionen på följande sätt: ”Den studerande ska utveckla en positiv kroppsuppfattning och självbild genom fysisk aktivitet. I undervisningen i gymnastik ska den studerande få uppleva glädje, en känsla av att lyckas och rörelsekompetens.”
Fysisk kompetens
Fysisk kompetens syftar på den studerandes förmåga att ta till sig olika rörelsemodeller och rörelsefärdigheter. Termen syftar också på kroppens förmåga att arbeta fysiskt under olika långa stunder och med olika nivåer av belastning. Utveckling av den fysiska kompetensen ger den studerande möjlighet att delta i många slags fysiska aktiviteter, exempelvis motionshobbyer i olika miljöer. Fysisk kompetens ger förmåga och möjlighet att delta i motionsformer som den studerande inte känner till sedan tidigare eller inte har erfarenhet av. I gymnasiets läroplan för gymnastik anges följande: ”Undervisningen i gymnastik ger den studerande sådana kunskaper och färdigheter som behövs för att kunna värdera, upprätthålla och utveckla den fysiska, sociala och psykiska funktionsförmågan.”
Kunskap och förståelse
Kunskap och förståelse omfattar förmågan att identifiera de väsentliga egenskaper som påverkar rörelsen och motionen, exempelvis utrymmets, tidens och kraftens effekter på rörelsen eller olika fysiska egenskapers betydelse i olika motionsformer. Till rörelseförståelse hör också att den studerande förstår hälsofördelarna av en aktiv livsstil och vet hur olika delområden av fysisk funktionsförmåga tränas och upprätthålls. Till den kognitiva förmågan hör också att den studerande kan beakta ändamålsenliga säkerhetsfaktorer som anknyter till fysisk aktivitet i olika motionsmiljöer. I grunderna för gymnasiets läroplan sägs följande om detta: ”Undervisningen i gymnastik ger den studerande sådana kunskaper och färdigheter som behövs för att kunna värdera, upprätthålla och utveckla den fysiska, sociala och psykiska funktionsförmågan.”
En fysiskt aktiv livsstil
En fysiskt aktiv livsstil som rörelseförståelse innebär att den studerande tar ett personligt ansvar för sitt eget välbefinnande och gör sådana val i livet som möjliggör regelbunden fysisk aktivitet. På gymnastiklektionerna bär den studerande ansvaret för att delta aktivt i undervisningen. Den studerande lär sig att observera och utvärdera sina val och deras betydelse med tanke på hälsan och funktionsförmågan. I läroplansgrunderna ges anvisningar om en aktiv livsstil på följande sätt: ”Undervisningens syfte är att handleda den studerande att ta ansvar för sin fysiska aktivitet och sin funktions- och studieförmåga. I undervisningen betonas betydelsen av fysisk aktivitet som främjar det totala välbefinnandet som en del av en aktiv livsstil.”
Källor och referenser:
- The International Physical Literacy Association, 2014.
https://physicalliteracy.ca/physical-literacy/consensus-statement/ - Gymnasielagen 714/2018, 2 §.
https://www.finlex.fi/sv/laki/alkup/2018/20180714 - GLP 2019, Gymnastik.
https://eperusteet.opintopolku.fi/beta/#/sv/lukiokoulutus/6828810/oppiaine/6834387
Mångsidig kompetens i läroämnet

Man strävar efter målen för de olika delområdena inom mångsidig kompetens i alla gymnasiestudier. Delområdena inom mångsidig kompetens är
- kompetens för välbefinnande
- kommunikativ kompetens
- tvärvetenskaplig och kreativ kompetens
- samhällelig kompetens
- etisk kompetens och miljökompetens
- global och kulturell kompetens.
Mångsidig kompetens i gymnastik definieras i avsnittet om gymnastik i grunderna för gymnasiets läroplan.
I den lokala läroplanen konkretiseras de olika delområdena inom mångsidig kompetens genom att ta upp ändamålsenliga mål för mångsidig kompetens som en del av studieavsnitten i gymnastik. I den lokala läroplanen beskrivs också gemensamma studieavsnitt för olika läroämnen.

Källor och referenser:
Allmänna mål för undervisningen i gymnastik
De allmänna målen för gymnasieundervisningen i gymnastik beskrivs i grunderna för läroplanen (GLP 2019, Gymnastik).
Ett centralt mål för gymnastiken i gymnasiet är att utveckla en sådan nivå av rörelseförståelse med vilken den studerande kan upprätthålla och utveckla sin funktionsförmåga under studieåren och även senare i livet. Det innebär mångsidiga rörelsefärdigheter och -kunskaper med hjälp av vilka den studerande i sitt liv kan göra sådana val för att främja den fysiska aktiviteten och funktionsförmågan som även ökar den studerandes sociala och psykiska välbefinnande.
Källor och referenser:
Bedömningen i läroämnet gymnastik
”Studerandenas arbete, lärande och kompetensutveckling ska bedömas mångsidigt. Syftet med bedömningen är att leda och sporra studerandena i deras studier och att utveckla deras förutsättningar för självbedömning. Den studerande har rätt att få uppgifter om bedömningsgrunderna och hur de har tillämpats på honom eller henne. Den studerande ska under gymnasiestudierna ges en möjlighet till självbedömning.” (Gymnasielagen 714/2018, 37 § 1 mom.)
Bedömningen i gymnasieutbildningen har två centrala syften: 1) att stödja och handleda lärandet samt 2) att visa hur väl den studerande uppnått målen som ställts upp för kunnandet och lärandet (GLP 2019, 5.1).
Bedömningen i ämnet gymnastik är mångsidig och görs med ändamålsenliga metoder. Den studerande ska under studieavsnittet ha olika möjligheter, tillfällen och sätt att visa sitt lärande och kunnande. Dessa beskrivs i den lokala läroplanen. Möjliga bedömningsmetoder inom gymnastikundervisningen definieras i detta stödmaterial i avsnittet i anslutning till respektive modul.
I gymnastiken bedöms den studerandes (1) kunskaper, (2) färdigheter och (3) arbete. Bedömningen ska inte basera sig på den studerandes värderingar, attityder eller personliga egenskaper. (GLP 2019, Bedömning av studieavsnittet.)
”Bedömningen ska bestå av respons som främjar den studerandes lärande och arbete. Bedömningen ska även beskriva hur målen för undervisningen nåtts.” (GLP 2019, Gymnastik)
- Bedömning av kunskaper: I varje studieavsnitt ska den studerandes kunskaper bedömas i förhållande till studieavsnittets mål. Bedömningskriterierna för kunskap och förståelse inom rörelseförståelsen beskrivs i den lokala läroplanen för varje studieavsnitt. När man exempelvis utarbetar ett studieavsnitt som baserar sig på modulen GY1, betonas rörelsefärdigheter och tillämpning av dem. I studieavsnitt som baserar sig på modulen GY2 betonas däremot förståelse för delfaktorer som anknyter till funktionsförmåga och kunskap om sambandet mellan olika livsstilsval och funktionsförmågan. Förståelse för säkerhet ingår i varje gymnastikmodul.
- Bedömning av färdigheter: Den studerandes färdigheter bedöms utgående från målen för respektive studieavsnitt. I fråga om bedömningen av färdigheter beskrivs bedömningskriterierna för delområdena inom fysisk kompetens närmare i den lokala läroplanen. I studieavsnitt som baserar sig på modulen GY1 betonas exempelvis mångsidig tillämpning av rörelsefärdigheter i olika miljöer. I studieavsnitt som baserar sig på modulen GY2 ligger tyngdpunkten på färdigheter som är viktiga för den fysiska funktionsförmågan. Man bör dock observera att den fysiska konditionsnivån inte utgör en grund för bedömningen (GLP 2019, Gymnastik).
- Bedömning av arbetet: Den studerandes arbete bedöms i förhållande till de mål för arbetet under studierna som definieras för läroämnet gymnastik i läroplansgrunderna (formativ bedömning) och i förhållande till hur målen för arbetet har uppnåtts i slutet av studierna (summativ bedömning). I anknytning till bedömningen av arbetet ska man i den lokala läroplanen beskriva bedömningsgrunderna för en fysiskt aktiv livsstil samt motivation och självkänsla i enlighet med målen för respektive studieavsnitt och de bakomliggande modulerna. Gemensamt för alla gymnastikmoduler enligt grunderna för gymnasiets läroplan (2019) är att den studerande ska göra sitt bästa, öva på nya saker, ta ansvar för sina egna val samt arbeta självständigt och i samarbete med andra under gymnastiklektionerna.
Undervisning och bedömning av studerande som behöver stöd:
”Den studerandes hälsotillstånd och specialbehov ska beaktas i bedömningen i gymnastik så att den studerande ska ha möjlighet att vid behov visa sitt bästa möjliga kunnande på alternativa sätt och med avvikande arrangemang (gymnasielagen 714/2018, 28 och 29 §).”
De studerande kan ha behov av olika slags stöd i gymnastiken. Deltagande i studieavsnittets undervisning kan vara utmanande på grund av en akut eller långvarig sjukdom, en funktionsnedsättning eller kanske en svår livssituation. I den lokala läroplanen definieras hur stödet för de studerande i allmänhet ordnas vid läroanstalten. I gymnastiken tillämpas samma allmänna principer, och man kan hänvisa till dem i den lokala läroplanen för gymnastik. Enligt grunderna för gymnasiets läroplan är syftet att stödja den studerande i att slutföra sina gymnasiestudier och främja hens välbefinnande och ork. (GLP 2019, Specialundervisning och övrigt stöd för lärandet.)
Bedömningen av studerande som behöver stöd i gymnastik grundar sig på målen för respektive studieavsnitt, med beaktande av de stödåtgärder som planerats tillsammans med den studerande. Med tanke på ansvars- och rättsskyddsfrågor är det ändamålsenligt att anteckna stödåtgärderna i den studerandes personliga läroplan och nämna denna praxis i den lokala läroplanen för gymnastik. (GLP 2019, Specialundervisning och övrigt stöd för lärandet.)
Även för studerande som behöver stöd bedöms den studerandes (1) kunskaper, (2) färdigheter och (3) arbete i gymnastiken (GLP 2019, Bedömning av studieavsnittet).
I bedömningen av studerande som behöver stöd används alla tänkbara bedömningsmetoder i studieavsnittet. Alternativa sätt och specialarrangemang för att visa sina kunskaper kan vara exempelvis
- för kunskapernas del, en essä om studieavsnittets centrala kunskapsinnehåll, en motionsplan och en analys av förverkligandet,
- för färdigheternas del, olika kunskapsprov med beaktande av stödåtgärder, videofilmning av egna färdigheter, motionsplan, förverkligande och analys av den samt observation av färdigheterna i små grupper under gymnastiklektionerna,
- för arbetets del, observation med beaktande av stödbehoven (exempelvis att man fokuserar på att göra sitt bästa) och självvärdering.
Källor och referenser:
- Gymnasielagen 714/2018, 37 § 1 mom. https://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/2018/20180714#L6
- GLP 2019, 5.1. https://eperusteet.opintopolku.fi/beta/#/sv/lukiokoulutus/6828810/tekstikappale/6828924
- GLP 2019, Bedömning av studieavsnittet. https://eperusteet.opintopolku.fi/beta/#/sv/lukiokoulutus/6828810/tekstikappale/6828924
- GLP 2019, Gymnastik. https://eperusteet.opintopolku.fi/beta/#/sv/lukiokoulutus/6828810/oppiaine/6834387
- Gymnasielagen 714/2018, 28 och 29 §. https://www.finlex.fi/sv/laki/alkup/2018/20180714
- GLP 2019, Specialundervisning och övrigt stöd för lärandet. https://eperusteet.opintopolku.fi/beta/#/sv/lukiokoulutus/6828810/tekstikappale/6828911
Obligatoriska moduler i gymnastik
GY1 En lärande och aktiv studerande (2 sp)
”Den studerande förstår att rörelsefärdigheter och fysisk aktivitet är grundläggande förutsättningar för den egna funktionsförmågan samt för hälsan och välbefinnandet. Den studerande ska få mångsidiga erfarenheter av att utöva idrott tillsammans med andra samt av delaktighet och samhörighet enligt principen om rent spel. Uppfattningen om den egna rörelsekompetensen och en positiv självbild stärks när den studerande lär sig nytt och upplever glädje och avkoppling i gymnastiken.” (GLP 2019, Gymnastik)
Modulens mål i förhållande till rörelseförståelsens dimensioner
- Kunskap och förståelse: Den studerande förstår att rörelsefärdigheter och fysisk aktivitet är grundläggande förutsättningar för såväl den egna funktionsförmågan som hälsan och välbefinnandet (ingår i Kunskaper i bedömningen av studieavsnitt som grundar sig på modulen).
- Fysisk kompetens: Den studerande ska få mångsidiga erfarenheter av att utöva fysisk aktivitet och motion tillsammans med andra samt av delaktighet och samhörighet enligt principen om rent spel (ingår i Färdigheter i bedömningen av studieavsnitt som baserar sig på modulen).
- En fysiskt aktiv livsstil: Den studerande ska försöka sitt bästa genom att utföra en övning grundligt och ansvarsfullt, arbeta aktivt och ändamålsenligt samt utveckla sig själv långsiktigt (ingår i Arbete i bedömningen av studieavsnitt som baserar sig på modulen).
- Motivation och självkänsla: Uppfattningen om den egna rörelsekompetensen och en positiv självbild stärks när den studerande lär sig nytt och upplever glädje och avkoppling i gymnastiken (påverkar inte bedömningen av studieavsnitt som baserar sig på modulen).
I studieavsnitt som grundar sig på denna modul är det centrala att öva på mångsidiga rörelsefärdigheter. Övningen sker i olika miljöer, tillsammans med andra och med ansvar för det egna agerandet. Modulens innehåll fördjupar den rörelseförståelse som den studerande lärt sig inom den grundläggande utbildningen.
Centrala innehåll
- tillämpning av rörelsefärdigheter i olika övningar, gymnastikformer och idrottsgrenar som är gemensamma för undervisningsgruppen och som mångsidigt beaktar studiemiljöns möjligheter (sommar-, vinter- och vattenaktiviteter samt friluftsliv) och som genomförs såväl inomhus som utomhus
- gymnastikövningar och -lekar samt spel som utvecklar undervisningsgruppens samarbetsförmåga och samhörighet
Bedömning av studieavsnitt som baserar sig på modulen
Bedömning av studieavsnitt som baserar sig på modulen gäller den studerandes kunskaper, färdigheter och arbete med hänsyn till modulens mål (GLP 2019, Bedömning av studieavsnitt). Grunderna för bedömningen beskrivs i den lokala läroplanen.
- I bedömningen av kunskaper fokuserar man på motionskompetens och tillämpning av denna kompetens.
- I bedömningen av färdigheter fokuserar man på tillämpningen av rörelsefärdigheter i olika motionsuppgifter.
- Bedömningen av arbetet riktar sig mot interaktiva färdigheter samt ansvarsfullt och aktivt arbete under lektionerna.
Som bedömningsmetoder kan man exempelvis använda
- lärarens observation av rörelsefärdigheter och -kompetens samt deltagandet i undervisningen och interaktionen under lektionerna
- kamratrespons i par muntligt och/eller skriftligt under lektionerna
- den studerandes självvärdering muntligt och/eller skriftligt under lektionerna och/eller i slutet av studieavsnittet.
GY2 En aktiv livsstil (2 sp)
”I modulen undervisas och uppmuntras den studerande att tillägna sig en aktiv livsstil och utöva tillräcklig fysisk aktivitet varje dag. Den studerande ska vägledas att förstå att fysisk aktivitet som stödjer funktionsförmågan, hälsan och välbefinnandet förutom idrottsintressen också består av val i vardagen och undvikande av långvarigt sittande. Den studerande ska vägledas att iaktta sina vanor och val i vardagen med beaktande av en hållbar framtid, fysisk aktivitet och hälsa. I undervisningen ska man i mån av möjlighet använda sig av byggda och obyggda studiemiljöer samt hälso- och sportteknologi.” (GLP 2021, Gymnastik)
Målen för studieavsnitt som grundar sig på modulen i förhållande till rörelseförståelsens dimensioner
- En fysiskt aktiv livsstil: Den studerande undervisas och uppmuntras att tillägna sig en aktiv livsstil och utöva tillräcklig fysisk aktivitet varje dag.
- Kunskaper och förståelse: Den studerande ska vägledas att förstå att fysisk aktivitet som stödjer funktionsförmågan, hälsan och välbefinnandet förutom idrottsintressen också består av val i vardagen och undvikande av långvarigt sittande.
- Fysisk kompetens: Den studerande ska vägledas att iaktta sina vanor och val i vardagen med beaktande av en hållbar framtid, fysisk aktivitet och hälsa.
- Motivation och självkänsla: Under studieavsnittet strävar man efter att väcka motivation hos den studerande att ta hand om sin egen funktionsförmåga. Genom positiva lärupplevelser stärks den studerandes positiva bild av sig själv som en fysiskt aktiv och motionerande människa.
I de studieavsnitt som baserar sig på modulen är det centrala att få den studerande att tänka på sin funktionsförmåga samt sina möjligheter att upprätthålla och utveckla sin funktionsförmåga och sitt välbefinnande. Hur påverkas funktionsförmågan av olika val i vardagen och hur kan deltagande i motion stödja välbefinnandet? Under studieavsnittet erbjuds den studerande mångsidig kunskap om och erfarenhet av olika motionsmöjligheter och innehåll, så att varje studerande har möjlighet att hitta sådana sätt att vara fysiskt aktiv som passar just hen.
I studieavsnitt som baserar sig på modulen GY2 erbjuds möjligheter till många olika slag av samarbete utifrån de möjligheter som finns lokalt: förverkligandet av studieavsnittets mål kan stödjas exempelvis i undervisningen i hälsokunskap, biologi och fysik. Det kan finnas möjlighet till samarbete med aktörer utanför läroanstalten, exempelvis motionscentrum, fysioterapitjänster eller kanske sportteknologiföretag. Under studieavsnittet kan gymnasiet samarbeta med andra läroanstalter inom exempelvis hälso- eller motionssektorn.
Centrala innehåll
- självvärdering av fysiska egenskaper (styrka, snabbhet, uthållighet och rörlighet) samt upprätthållande och utveckling av dem genom mångsidig fysisk aktivitet
- rörlighet och kroppsvård
- ergonomi i rörelse- och prestationstekniker
- fysiska par- och gruppuppgifter som utvecklar samarbetsförmågan och gemenskapen
Bedömning av studieavsnitt som baserar sig på modulen
Bedömning av studieavsnitt som baserar sig på modulen gäller den studerandes kunskaper, färdigheter och arbete med hänsyn till modulens mål (GLP 2019, Bedömning av studieavsnitt). Grunderna för bedömningen beskrivs i den lokala läroplanen.
- I bedömningen av kunskaper fokuserar man på den förståelse som den studerande visar för hur fysisk aktivitet upprätthåller funktionsförmågan och hälsan samt kunnande om att bedöma den fysiska funktionsförmågan.
- I bedömningen av färdigheter fokuserar man på den studerandes förmåga att observera sina vardagsrutiner och göra motiverade val för att utveckla sin fysiska funktionsförmåga och öka sin fysiska aktivitet. Färdigheterna uttrycks som aktivt deltagande i arbete som utvecklar olika egenskaper under gymnastiklektionerna.
- Bedömningen av arbetet riktar sig mot kommunikativa färdigheter samt ansvarsfullt och aktivt arbete under lektionerna.
Som bedömningsmetoder kan man exempelvis använda
- lärarens observationer av hur den studerande tillämpar sina kunskaper i olika motionsuppgifter, deltagandet i undervisningen och interaktionen under lektionerna
- den studerandes motionsplan och den studerandes självvärdering av hur planen har förverkligats
- kamratrespons i par muntligt och/eller skriftligt under lektionerna
- den studerandes självvärdering muntligt och/eller skriftligt under lektionerna och/eller i slutet av studieavsnittet.
Källor och referenser
GLP 2019, Gymnastik. https://eperusteet.opintopolku.fi/beta/#/sv/lukiokoulutus/6828810/oppiaine/6834387/moduuli/6835070
GLP 2019, Bedömning av studieavsnittet. https://eperusteet.opintopolku.fi/beta/#/sv/lukiokoulutus/6828810/tekstikappale/6828926
Nationella valfria studier i gymnastik
GY3 Nya möjligheter (2 sp)
”Syftet med modulen är att särskilt främja den studerandes fysiska funktionsförmåga och mångsidigt stödja hens färdigheter och upplevelse av egen rörelsekompetens genom att hen lär sig nytt.” (GLP 2019, Gymnastik)
Målen för studieavsnitt som grundar sig på modulen i förhållande till rörelseförståelsens dimensioner
- Fysisk kompetens: Studieavsnittets mål är att främja den studerandes fysiska funktionsförmåga samt ge den studerande en mångsidig rörelsekompetens. Den studerande ska mångsidigt öva och tillämpa sina rörelsefärdigheter och -kunskaper på nya sätt. Den studerande ska träna sin kroppskontroll.
- Motivation och självkänsla: Studieavsnittets mål är att främja den studerandes upplevda kompetens i fråga om att lära sig nya saker. Den studerande ska identifiera sina känslor, visa respekt för andra i kommunikationssituationer samt stödja gemenskapskänslan genom att hjälpa och uppmuntra andra.
- Kunskaper och förståelse: Den studerande ska mångsidigt öva och tillämpa sina rörelsefärdigheter och -kunskaper på nya sätt.
- En fysiskt aktiv livsstil: Den studerande ska försöka sitt bästa genom att utföra en övning grundligt och ansvarsfullt, arbeta aktivt och ändamålsenligt samt utveckla sig själv långsiktigt.
Det centrala i studieavsnitt som baserar sig på denna modul är att utmana den fysiska funktionsförmågan genom att göra bekanta saker på nya sätt samt prova på motionsformer som den studerande inte har så mycket tidigare erfarenhet av. De motionsformer som lärs ut i studieavsnitt som baserar sig på modulen kan vara så kallade kända motionsformer, såsom vandring med snöskor, skogsgolf, wushu, hambo, paddelsurfing (stand up-paddling), bouldering etc. Man kan också utveckla egna motionsformer tillsammans med de studerande, så att en bekant motionsform ger nya utmaningar genom att man byter ut till exempel redskapen, reglerna, sättet att röra sig. I innehållet och lärmiljöerna i studieavsnitt som baserar sig på denna modul framhävs mångsidigheten: exempelvis balansfärdigheter utvecklas på olika sätt i naturen, i gymnastiksalen, på en plan, i vatten eller i snö.
I genomförandet av studieavsnittet finns många möjligheter till lokalt samarbete med exempelvis idrottsföreningar och andra aktörer inom idrott och motion. Av delområdena inom mångsidig kompetens framhävs i planeringen och genomförandet av detta studieavsnitt i synnerhet kreativ kompetens, som målen för studieavsnitt som baserar sig på modulen GY3 utmanar de studerande till.
Centrala innehåll
- introduktion till nya aktiviteter och idrottsgrenar
- upprätthållande och utveckling av rörelsefärdigheterna och de fysiska egenskaperna på mångsidiga sätt.
Bedömning av studieavsnitt som baserar sig på modulen
Bedömning av studieavsnitt som baserar sig på modulen gäller den studerandes kunskaper, färdigheter och arbete med hänsyn till modulens mål (GLP 2019, Bedömning av studieavsnitt). Grunderna för bedömningen beskrivs i den lokala läroplanen.
- I bedömningen av kunskaper fokuserar man på den förståelse som den studerande visar för motoriskt lärande och utveckling av motoriken genom att anpassa uppgiftens krav.
- I bedömningen av färdigheter fokuserar man på den studerandes kroppskontroll och lärandet av nya motoriska färdigheter.
- Bedömningen av arbetet riktar sig mot interaktiva färdigheter samt ansvarsfullt och aktivt arbete under lektionerna.
Som bedömningsmetoder kan man exempelvis använda
- lärarens observationer av hur den studerande tillämpar sina kunskaper i olika motionsuppgifter, deltagandet i undervisningen och interaktionen under lektionerna
- kamratrespons i par muntligt och/eller skriftligt under lektionerna
- den studerandes självvärdering muntligt och/eller skriftligt under lektionerna och/eller i slutet av modulen
GY4 Gemensam aktivitet (2 sp)
”Modulens mål är att särskilt främja den studerandes sociala funktionsförmåga och samhörighet med hjälp av gymnastikundervisningen. Arbetssätten ska präglas av de studerandes delaktighet, aktivitet och samverkan.” (GLP 2019, Gymnastik)
Målen för studieavsnitt som grundar sig på modulen i förhållande till rörelseförståelsens dimensioner
- Motivation och självkänsla: I studieavsnittet fokuserar man på den studerandes deltagande och samarbete, som stödjer den studerandes uppfattning om sig själv som en accepterad medlem i gruppen. Den studerande ska sträva efter att uppnå det gemensamma målet som ställts upp för den fysiska aktiviteten.
- Kunskaper och förståelse: I studieavsnittet framhävs målmedvetenhet. Den studerande övar på att tillämpa motionskompetens genom att tillsammans med andra fundera på lämpliga mål för studieavsnittet. Efter att målet definierats tillämpar den studerande motionskompetens genom att planera sätt att tillsammans uppnå det uppställda målet.
- Fysisk kompetens: Den studerandes rörelsefärdigheter utvecklas i enlighet med målen som man ställt upp tillsammans.
- En fysiskt aktiv livsstil: Den studerande ska försöka sitt bästa genom att utföra en övning grundligt och ansvarsfullt, arbeta aktivt och ändamålsenligt samt utveckla sig själv långsiktigt.
I studieavsnitt som baserar sig på denna modul är det centrala att arbeta tillsammans och främja den sociala funktionsförmågan. De studerandes delaktighet i uppställandet av mål, planeringen av innehåll och genomförandet av studieavsnittet är centralt. I studieavsnitt som baserar sig på modulen GY4 ställer de studerande upp ett gemensamt mål för verksamheten, som man strävar efter genom en eller flera projektarbetsperioder.
Målet kan väljas från vilket delområde inom rörelseförståelse som helst, men i genomförandet av målen framhävs social samhörighet och gemenskap i motion. En lämplig målsättning är ett stort mål, såsom en festlig dansföreställning, deltagande i ett motions- eller sportevenemang som ett lag eller kanske en vandring. Hela studieavsnittet ägnas då åt att öva på de färdigheter som behövs för att uppnå målet, och studieavsnittets innehåll kretsar kring en utvald motionsform. Om man exempelvis väljer målet att utveckla gruppandan och samhörigheten, kan studiehelhetens innehåll vara sådant som utvecklat gruppandan mångsidigt och ur många olika perspektiv.
Om man i stället väljer ett mål bland målen för mångsidig kompetens, såsom miljökompetens och etisk kompetens eller kompetens för välbefinnande och kommunikativ kompetens, ger studieavsnittet utmärkta möjligheter till uppgifter inom skolan eller samarbete med aktörer utanför läroanstalten. Som motionsprojekt kan man tillsammans med de studerande utveckla skolans Studier i rörelse-verksamhet eller hålla motionspass för daghems- eller lågstadiebarn eller kanske för äldre på servicehem. För att handledningen ska lyckas kan man under studieavsnittet öva på grunderna i motionshandledning och motionsformer som lämpar sig för målgruppen. Då man ställer upp mål och i valet av innehåll beaktar man de studerandes delaktighet och uppmuntrar dem till kreativitet och mångsidighet.
Centrala innehåll
- motion som utförs tillsammans, såsom de gamlas dans, friluftsliv eller andra projekthelheter
Bedömning av studieavsnitt som baserar sig på modulen
Bedömning av studieavsnitt som baserar sig på modulen gäller den studerandes kunskaper, färdigheter och arbete med hänsyn till modulens mål (GLP 2019, Bedömning av studieavsnitt). Grunderna för bedömningen beskrivs i den lokala läroplanen.
- I bedömningen av kunskaper fokuserar man på den förståelse som den studerande visar för olika mål med fysisk aktivitet och sätten att uppnå dem.
- I bedömningen av färdigheter fokuserar man på utvecklingen av rörelsefärdigheter enligt det valda målet.
- Bedömningen av arbetet riktar sig mot kommunikativa färdigheter samt ansvarsfullt och aktivt arbete under lektionerna.
Som bedömningsmetoder kan man exempelvis använda
- lärarens observationer av hur den studerande tillämpar sina kunskaper i olika motionsuppgifter, deltagandet i undervisningen och interaktionen under lektionerna
- kamratrespons i par muntligt och/eller skriftligt under lektionerna.
- den studerandes självvärdering muntligt och/eller skriftligt under lektionerna och/eller i slutet av studieavsnittet.
GY5 Rörelse ger energi (2 sp)
”Modulens mål är att särskilt främja den studerandes psykiska funktionsförmåga, positiva självbild, kapacitet och ork med hjälp av gymnastikundervisningen. Undervisningen ska fokusera på att stödja den studerandes funktions- och studieförmåga samt att hen upplever att fysisk aktivitet ger glädje och energi.” (GLP 2019, Gymnastik)
Målen för studieavsnitt som grundar sig på modulen i förhållande till rörelseförståelsens dimensioner
- Motivation och självkänsla: Modulens mål är att främja den studerandes psykiska funktionsförmåga, positiva självbild, kapacitet och ork med hjälp av gymnastikundervisningen. I undervisningen framhävs motionsglädje och rekreation.
- Fysisk kompetens: I undervisningen framhävs stödjande av funktions- och studieförmågan.
- Kunskaper och förståelse: Den studerande ska förstå hur orken och studieförmågan kan främjas genom fysisk aktivitet och idrott.
- En fysiskt aktiv livsstil: Den studerande ska försöka sitt bästa genom att utföra en övning grundligt och ansvarsfullt, arbeta aktivt och ändamålsenligt samt utveckla sig själv långsiktigt.
I studieavsnitt som baserar sig på modulen ska fokus ligga på motion ur den psykiska funktionsförmågans synvinkel. I studieavsnittet strävar man med hjälp av motion efter att främja den studerandes ork, energi för studierna och psykiska välbefinnande. I studieavsnittets innehåll framhävs motionens mångsidiga koppling till energi och ork: olika motionsformer ger olika effekter, som varierar från person till person. Det är viktigt att den studerande hittar motionsformer som passar hen själv, genom vilka den studerande exempelvis kan öka sin energi, förbättra sin koncentration, koppla av etc. Den studerande lär sig att observera sin kropp och olika motionsformers effekter på det psykiska välbefinnandet samt göra motiverade val för att främja sin egen ork.
Centrala innehåll
- motionsformer som ger energi
- avslappning och kroppsvård
Bedömning av studieavsnitt som baserar sig på modulen
Bedömning av studieavsnitt som baserar sig på modulen gäller den studerandes kunskaper, färdigheter och arbete med hänsyn till modulens mål (GLP 2019, Bedömning av studieavsnitt). Grunderna för bedömningen beskrivs i den lokala läroplanen.
- I bedömningen av kunskaper fokuserar man på den förståelse som den studerande visar för hur fysisk aktivitet kan upprätthålla orken och energin i studierna.
- I bedömningen av färdigheter fokuserar man på den studerandes förmåga att göra motiverade motionsval för att öka sin funktions- och studieförmåga. Färdigheterna uttrycks som aktivt deltagande i arbetet under gymnastiklektionerna.
- Bedömningen av arbetet riktar sig mot interaktiva färdigheter samt ansvarsfullt och aktivt arbete under lektionerna.
Som bedömningsmetoder kan man exempelvis använda
- lärarens observation
- den studerandes självvärdering
- kamratrespons
- den studerandes plan för upprätthållandet av energin för studierna och bedömning av hur den förverkligats.
Källor och referenser
- GLP 2019, Gymnastik.
- https://eperusteet.opintopolku.fi/beta/#/sv/lukiokoulutus/6828810/oppiaine/6834387/moduuli/6835072
- GLP 2019, Bedömning av studieavsnittet. https://eperusteet.opintopolku.fi/beta/#/sv/lukiokoulutus/6828810/tekstikappale/6828926
- Kari, Jaana (2016): Liikkujatyypit. Saatavilla väitöskirjassa Hyvä opettaja – Luokanopettajaopiskelijat liikuntakokemustensa ja opettajuutensa tulkitsijoina https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/48692/978-951-39-6523-5_vaitos20160212.pdf?sequence=1&isAllowed=y