I stödmaterialet presenteras med hjälp av exempel vilka delområden inom mångsidig kompetens som kan betonas i respektive modul och hur de centrala innehållen kan genomföras, samt hur man kan öppna upp målen för läroämnet. Exemplen är inte förpliktande eller uttömmande, utan avsikten är att de ska ge idéer och förslag för det egna arbetet.
GLP2021 - Stödmaterial i filosofi
Ett mål för gymnasiets filosofi är att utveckla de studerandes självständiga tänkande och skapa en grund för rationell utvärdering av en diskussion och förmåga att uttrycka och motivera sina ståndpunkter inom vilket område som helst, inte bara filosofi. Frågor kring logik och argumentation behandlas som ett eget ämnesområde i synnerhet i den första obligatoriska modulen i filosofi. Argumentation är ändå ett tema som genomsyrar all undervisning i filosofi i gymnasiet.
Syftet med stödmaterialet i logik och argumentation är att stödja den studerandes argumentationsfärdigheter och främja möjligheterna att öva på dem. Materialet innehåller rikligt med tips för undervisningen och uppgifter.
Etik är en den andra obligatoriska modulen i filosofiundervisningen i gymnasiet. Målet för modulen är att de studerande ska reflektera närmare över moraliska värderingar och moraliska handlingar ur ett bredare perspektiv. Vad innebär läroplansgrundernas mål och innehåll för undervisningen i etik i praktiken?
Stödmaterialet för undervisningen i etik ger svar på frågan ovan ur ett pragmatiskt perspektiv. Betoningen ligger på att stödja och öva på etiskt tänkande som bygger på argumentation. Materialet innehåller riktligt med tips för undervisningen och uppgifter.