Bildkonst är ett läroämne som fördjupar elevernas personliga förhållande till visuell kultur. Undervisningen stärker formandet av elevernas identitet, det kulturella kunnandet och den sociala gemenskapen. Eleverna iakttar, uttrycker, tolkar och producerar bildkonst och andra visuella kulturer på ett mångsidigt sätt. Undervisningen i bildkonst utvecklar elevernas kritiska tänkande och uppmuntrar att påverka den egna livsmiljön och samhället. Läroämnet stärker elevernas kännedom av kulturarvet och eleverna bekantar sig med olika möjligheter att ha bildkonst som hobby, olika museer och kulturella instanser. Den holistiska undervisningen i bildkonst erbjuder färdigheter för gymnasieutbildning i bildkonst och för arbetslivet.
Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen 2014
Stöd för undervisning och lärande

Utgångspunkter för undervisningen i bildkonst
I läroämnet bildkonst handleds eleverna att utforska och uttrycka en kulturellt mångfaldig verklighet genom bildkonst. På sidan presenteras målsättningarna, timfördelningen och utgångspunkterna för ordnande av undervisning. (Material finns tills vidare endast på finska.)

Handledning, differentiering och stöd
Undervisningen i bildkonst kan vid behov differentieras till exempel genom val av uttryckssätt, arbetssätt och lärmiljöer. Läs mer om handledning, differentiering och stöd i grundutbildningen.

Material för undervisning
På sidan hittar du olika material och nätverk som stöder undervisningen i bildkonst. Bekanta dig med länkarna på sidan! (Material finns tills vidare endast på finska.)
Stödmaterial för bedömningen och bedömningskriterierna för slutbedömningen i bildkonst

Stödmaterial för slutbedömningen i bildkonst
Utbildningsstyrelsen har utarbetat noggrannare kunskapskrav för slutbedömningen i alla läroämnen genom att definiera kunskapskrav för vitsorden 5, 7, 8 och 9. Bedömningskriterierna i läroplansgrunderna är förpliktigande för utbildningsanordnaren och ska som sådana överföras till den lokala läroplanen. På sidan finns även samlat stödmaterial till stöd för undervisningen och bedömningen i bildkonst.

Bedömning av konst- och färdighetsämnen
Konst- och färdighetsämnen som är gemensamma för alla elever är musik, bildkonst, handarbete, gymnastik och huslig ekonomi. Bekanta dig med exempel i timfördelningen i konst- och färdighetsämnen och med annat material som stöder bedömningen.

Bedömning av valfria ämnen
Syftet med de valfria ämnena är att fördjupa och bredda elevens kunskaper enligt elevens val. De valfria ämnena är en annan del än de valfria konst- och färdighetsämnena.
Artiklar om bildkonst

Virtaavaa leikillisyyttä kuvataiteeseen
Kun opettaja tuntee oppilaiden valmiudet ja kiinnostuksen kohteet hyvin, voi tutkittava kuvataiteellinen ilmiö liittyä tuoreesti heidän elämäänsä. Sinikka Rusanen ja Riikka Mäkinen kertovat artikkelissaan leikillisyyden merkityksestä kuvataiteessa ja sen opetuksessa.

Visuaalisen kulttuurin monilukutaito
Kuvataiteen tunneilla tutkitaan ja opitaan ymmärtämään erilaisia kuvakulttuureja sekä opetellaan niihin liittyvää monilukutaitoa. Marjo Räsänen käsittelee artikkelissaan visuaalisen kulttuurin monilukutaitoa ja sen osuutta kuvataiteen oppiaineessa.

Visuaalinen kulttuuri perinteiden välittäjänä ja uudistajana
Kulttuurilla viitataan usein asuinpaikkaan, uskontoon, kieleen tai etnisyyteen. Kulttuuri-identiteetti muodostuu edellä mainittujen lisäksi myös sukupuolen, iän, kykyjen ja sosiaalisen aseman pohjalta. Marjo Räsänen käsittelee artikkelissaan visuaalista kulttuuria erityisesti perinteiden kannalta.

Taiteelle ominainen työskentely
Taiteelle ominainen työskentely hyödyntää erilaisia tutkimisen, ilmaisemisen, esittämisen ja toiminnan tapoja. Mirja Hiltunen esittelee artikkelissaan taiteelle ominaista työskentelyä ja siihen vaikuttavia asioita.

Ilmiömäinen ilmiömäistä ilmiömäisesti
Perusopetuksessa ilmiöoppiminen kytkeytyy laaja-alaisen osaamisen tavoitteisiin ja toimintakulttuuria ohjaaviin periaatteisiin. Marjo Räsänen esittelee ilmiöoppimisen toteutumiskeinoja kuvataiteessa.

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen
Kuvataiteessakin opettajan tehtävään kuuluu auttaa oppilaita tulemaan tietoiseksi vaikuttamisesta sekä siihen liittyvästä vastuusta. Mira Kallio-Tavin esittelee artikkelissaan ympäristön merkitystä oppilaiden osallisuuden herättelyssä.

Omat kuvakulttuurit ja visuaalinen kulttuurikasvatus
Opettajan tehtävänä on kannustaa ja rohkaista oppilaita heille merkityksellisten visuaalisen kulttuurin teosten, tuotteiden ja ilmiöiden tutkimiseen. Mira Kallio-Tavin käsittelee artikkelissaan laajemmin visuaalista kulttuurikasvatusta.

Mediakulttuurit ja virtuaalimaailmat kuvataideopetuksessa
Osallisuus digitaalisessa kulttuurissa on lapsille ja nuorille merkittävä osa arkea, ilmaisua, oppimista ja vertaissuhteiden muodostumista. Hanna Niinistö pohtii artikkelissaan digitaalisen kulttuurin uusia medioita ja niiden hyödyntämistä kuvataiteen opetuksessa.

Digitaalisuuden ykköset ja nollat
Ohjelmointi tarjoaa uusia tapoja tuottaa omia kuvia, mutta se voi toimia myös eettisen pohdinnan ja kriittisen ajattelun käynnistäjänä. Aalto-yliopiston Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun tutkija Tomi Dufva kirjoittaa ohjelmoinnista kuvataideopetuksen näkökulmasta.