Fysik och kemi i den grundläggande utbildningen
Uppdraget i fysik- och kemiundervisningen är att stödja eleverna att utveckla det naturvetenskapliga tänkandet och deras världsbild. Undervisningen ska hjälpa eleverna förstå betydelsen av fysik och teknik i det dagliga livet, livsmiljön och samhället. Undervisningen ska vägleda eleverna att ta ansvar för sin miljö.
Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen 2014
Stöd för undervisning och lärande

Stöd för undervisningen i fysik
På den här sidan har vi samlat olika material och annat stöd som du kan använda inom fysikundervisningen. Materialen lämpar sig för undervisning i gymnasiet och grundutbildningen.

Stöd för undervisningen i kemi
På den här sidan har vi samlat olika material och annat stöd som du kan använda inom kemiundervisningen. Materialen lämpar sig för undervisning i gymnasiet och grundutbildningen.

Stöd för undervisningen i fysik och kemi
På den här sidan har vi samlat olika webbmaterial som du kan använda inom fysik- och kemiundervisningen.
Bedömningskriterierna för slutbedömningen

Stödmaterial för slutbedömningen i fysik och kemi
Utbildningsstyrelsen har utarbetat noggrannare kunskapskrav för slutbedömningen i alla läroämnen genom att definiera kunskapskrav för vitsorden 5, 7, 8 och 9. Bedömningskriterierna i läroplansgrunderna är förpliktigande för utbildningsanordnaren och ska som sådana överföras till den lokala läroplanen.

Stödmaterial för slutbedömningen i fysik
På den här sidan finns material till stöd för undervisningen och bedömningen i fysik.

Stödmaterial för slutbedömningen i kemi
På den här sidan finns material till stöd för undervisningen och bedömningen i kemi.

Bedömning av valfria ämnen
Syftet med de valfria ämnena är att fördjupa och bredda elevens kunskaper enligt elevens val. De valfria ämnena är en annan del än de valfria konst- och färdighetsämnena.