Slöjd
I läroämnet slöjd planerar och framställer eleven en produkt eller ett alster och utvärderar slöjdprocessen. Slöjden utvecklar elevernas rumsuppfattning, taktila känsla och förmåga att skapa med händerna, vilket främjar de motoriska färdigheterna, kreativiteten och förmågan att planera. Slöjdens betydelse ligger i den långsiktiga och innovativa arbetsprocessen samt i upplevelser som ger tillfredsställelse och stärker självkänslan.
Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen 2014
Läroämnet slöjd
Kontinuiteten i slöjdundervisningen från förskoleundervisningen till den grundl…
Lärostigen i slöjd börjar med att eleven bekantar sig och övar sig. Till slut anpassar eleven kunskapen och färdigheterna i praktiken. (Material finns tills vidare endast på finska.)
Ordnandet av undervisningen i slöjd
Undervisningen i slöjd omfattar arbetssätt, lärmiljöer och material i både tekniskt arbete och i textilarbete. Här hittar du anvisningar för timindelningen i slöjd och för erbjudandet av tillvalsämnen.
Handledning, differentiering och stöd i slöjd
På sidan hittar du information om handledning, differentiering och stöd i slöjdundervisningen.
Mångsidiga lärmiljöer i slöjdundervisningen
I läroämnet används många olika material och därför behövs mångsidiga lärmiljöer och verktyg. Lärandet sker också utanför skolmiljön.
De centrala innehållsområdena inom slöjd
Faser och utgångspunkter för en hel slöjdprocess
En hel slöjdprocess kombinerar alla innhållsområden inom läroämnet slöjd. I den här artikeln behandlas speciellt innehållsområdena innovation (I1), formgivning (I2), dokumentation och värdering (I4) och tillverkning (I5).
Dokumentering i slöjdundervisningen
Dokumentering (I4) av slöjdprocessen (I4) kan göras på många olika sätt. Dokumenteringen stärker elevens lärande, erbjuder tillfällen för att lära sig hantera helheter och fungerar också som redskap för bedömning.
Arbetarskydd
En trygg lärmiljö och arbetarskydd (I6) är ett centralt innehåll i undervisningen i slöjd. En trygg arbetsmiljö bygger förutom på en trygg miljö, också på tillräcklig handledning och rätt slags atmosfär.
Yrittäjämäinen oppiminen ja yritteliäisyys käsityössä
Käsityössä yrittäjämäinen oppiminen (yrittäminen ja yritteliäisyys) (S7) ymmärretään tässä yhteydessä eri tilanteiden kohtaamiseksi, jossa oppija oppii itse huomaamaan uuden oppimisen tarpeet ja joissa opitaan esimerkiksi virheiden ja vaikeuksien kautta. Keskeistä yrittäjämäisessä oppimisessa on sosiaalisuuden ja uteliaan ympäristön tarkastelun oppiminen, itseensä luottaminen ja omien vahvuuksien kehittäminen.
Kollaborativ slöjdundervisning
Kollaborativt lärande innebär att en grupp elever arbetar tillsammans med ett gemensamt projekt. Eleverna lär sig delta, påverka och kommunicera genom slöjd (I8).
Stöd för undervisning i slöjd
Mångsidig kompetens i slöjden
Laaja-alaisen osaamisen tavoitteet toteutuvat käsityön opetuksen yleisten tavoitteiden käsittelyn yhteydessä. Toisin sanoen laaja-alaisen osaamisen tavoitteita toteutetaan samalla kun käsityön opettaja toteuttaa opetuskerroilla käsityön opetusta. Lue lisää, miten laaja-alainen osaaminen toteutuu käsityön opetuksessa ja opinnoissa.
Språklig medvetenhet i slöjd
Käsityön kielen avulla oppilas osoittaa osaamistaan käsityöprosessin kaikissa vaiheissa. Opettajan tulee olla kielitietoinen ja huomioida se, että opetuksessaan hän ohjaa oppilasta oikean kielen käyttöön ja käyttää itse monipuolista käsityön sanastoa. Toteuttaessaan käsityön päättövaiheessa käsityön kokonaisarvioinnin, tulee kielen osaaminen arvioitua.
Stöd för undervisning i slöjd
Här hittar du undervisningsmaterial för bland annat beklädnad, grunder i sömnad och spetsknyppling, teknologi och hållbar utveckling. (Material finns tills vidare endast på finska.)
Artikkeli koulupäivän rakenteen suunnittelun tueksi
Miten opettaja suunnittelee oppilaan koulupäivän rakennetta, joka tukee myös pedagogisesti mielekästä opetusta esimerkiksi poikkeuksellisissa järjestelyissä? Artikkelissa kuvataan koulupäivän rakennetta ja ehdotetaan ratkaisuja koulupäivän kokonaisuuden suunnitteluun.
Stödmaterial för bedömningen och bedömningskriterierna för slutbedömningen i slöjd
Läsårsbedömningen i årskurs 6 i konst- och färdighetsämnen
På den här sidan finns material till stöd för undervisningen och läsårsbedömningen i årskurs 6 i konst- och färdighetsämnen.
Stödmaterial för slutbedömningen i slöjd
Utbildningsstyrelsen har utarbetat noggrannare kunskapskrav för slutbedömningen i alla läroämnen genom att definiera kunskapskrav för vitsorden 5, 7, 8 och 9. Bedömningskriterierna i läroplansgrunderna är förpliktigande för utbildningsanordnaren och ska som sådana överföras till den lokala läroplanen. På sidan finns även samlat stödmaterial till stöd för undervisningen och bedömningen i slöjd.
Bedömning av konst- och färdighetsämnen
Konst- och färdighetsämnen som är gemensamma för alla elever är musik, bildkonst, slöjd, gymnastik och huslig ekonomi. Bekanta dig med exempel i timfördelningen i konst- och färdighetsämnen och med annat material som stöder bedömningen.
Bedömning av valfria ämnen
Syftet med de valfria ämnena är att fördjupa och bredda elevens kunskaper enligt elevens val. De valfria ämnena är en annan del än de valfria konst- och färdighetsämnena.