Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen förnyades år 2014 i sin helhet så att de motsvarar förändringarna i den omgivande världen och utmaningarna i samband med utvecklingen av den grundläggande utbildningen. Till grund för läroplansgrunderna ligger en syn på lärande enligt vilken positiva känsloupplevelser, samarbete och kommunikation samt nyskapande kreativ verksamhet främjar lärande. Varje elev ses som unik och värdefull. Lärande anses till sin karaktär vara aktivt och socialt.
Helhetsstrukturen i läroplansgrunderna för den grundläggande utbildningen ändrades för att bättre beakta övergångsskedena i timfördelningen och bidra till enhetlig undervisning. Grunderna är indelade i fyra helheter, varav en är allmänna riktlinjer för undervisningen i alla läroämnen och de tre övriga mål och innehåll i läroämnena i årskurshelheterna 1–2, 3–6 och 7–9. I varje årskurshelhet behandlas betydelsen av övergångsskedena i skolgången och respektive skedes särskilda uppgift med beaktande av elevernas ålder och utvecklingsskede.