Handboken ”Lapsen oikeudet toiminnallisesti”
Den finskspråkiga handboken som utarbetats i samarbete med Unicef innehåller sex workshop-övningar om barnets rättigheter. Övningarna har genomförts i en förskolegrupp, men de kan även anpassas för mindre barn. Handboken är en del av Päivikki Kukkamaas och Heidi Lindströms lärdomsprov.
Agenda 2030 -handbok
Institutet för Fredsforsknings Agenda 2030-handbok är avsedd i synnerhet för lärare inom den grundläggande utbildningen. Handboken innehåller idéer och lättanvända verktyg för mångvetenskapliga lärområden eller klimatprojekt om temana för FN:s mål för hållbar utveckling. Handboken innehåller fem helheter om olika teman inom hållbar utveckling:
- Agenda 2030 – helhet för hållbar utveckling
- Klimatåtgärder – klimatförändringens orsaker och konsekvenser globalt
- Ansvarsfull konsumtion – produkternas globala kedjor
- Jämlikhet och mänskliga rättigheter – likvärdighet bygger fred
- Demokrati och delaktighet – att påverka nära och fjärran
De olika delarna består av en introduktion til temat samt uppgifter som presenterar temat och övningar som inspirerar till att undersöka, delta och påverka. Uppgifterna kan göras självständigt, i par eller i grupp. I slutet av varje del finns även en självutvärderingsuppgift.
De olika delarna i handboken kan behandlas under på förhand bestämda temadagar eller så kan man använda lämpliga avsnitt i undervisningen under en lektion.
Kroppsfostran för barn och sexualfostran för unga (på finska)
Webbsidorna som utarbetats av Befolkningsförbundets sakkunniga utgående från undersökningar och Utbildningsstyrelsens anvisningar behandlar kroppsfostran för barn och sexualfostran för unga.
Kroppsfostran för barn är sexualundervisning och fostran i trygghetsfärdigheter för barn i åldern 0–8 år. På sidorna finns material, olika utbildningar, videor och kampanjer på finska.
”Lapset kriisien kuvissa”
Syftet med handboken som publicerats av Plan International är att öka kunskapen om barnets rättigheter och ställningen för barn i utvecklingsländer samt främja medie- och bildtolkningsförmågan hos barn och unga. Handboken är avsedd i synnerhet för lärare på andra stadiet, museipedagoger och andra som arbetar med unga. Handboken innehåller en omfattande uppgiftsdel med uppgifter som lämpar sig för undervisningen i olika ämnen. Uppgifterna kan även anpassas för övriga utbildningsstadier.