Vid differentiering är det viktigt att beakta att elevernas motiv till fysisk aktivitet varierar. Det är viktigt att beakta elevernas önskemål och behov när läraren planerar innehållet i gymnastiken. Användningen av elevcentrerade arbetssätt i gymnastikundervisningen ökar elevernas möjligheter att påverka sitt eget lärande och främjar samtidigt alla elevers fysiska aktivitet under gymnastiklektionerna. Eleverna ska ges valmöjligheter under gymnastiklektionerna, dock så att valsituationerna inte leder till social jämförelse eller diskriminering.
Undervisningen kan differentieras genom att variera studiernas omfattning och djup samt arbetstakten. Läraren kan också möta elevernas olika behov genom olika undervisningsinnehåll, redskap, lärmiljöer, undervisningsmetoder (arbetssätt), kommunikationssätt, gruppindelning eller tid som avsätts för övningar. Alla elever har nytta av individuell respons. Differentiering i bedömningen av lärandet kan innebära olika möjligheter att visa sina färdigheter. Det viktiga vid differentiering är att känna eleverna.