Barn och unga upplever exempelvis diskriminerande mobbning och hatretorik. I samband med utredning av mobbnings- och våldssituationer är det viktigt att kontrollera om barnet, eleven eller den studerande har behandlats annorlunda eller sämre än andra på grund av en personlig egenskap och på grundval av de diskrimineringsgrunder som stadgas i lag.
Mobbning eller våld kan ske utgående från en diskrimineringsgrund. Diskrimineringsgrunderna är ålder, ursprung, nationalitet, språk, religion, övertygelse, åsikt, politisk verksamhet, fackföreningsverksamhet, familjeförhållanden, hälsotillstånd, funktionsnedsättning, sexuell läggning, kön, könsidentitet, könsuttryck och annat personrelaterat skäl.
Diskriminering bland barn och unga tar sig uttryck i mobbning och våld som ofta förblir dold för vuxna. Det är viktigt att observera hur minoriteter och utsatta barn och ungas vardag ser ut i skolor, läroanstalter och inom småbarnspedagogiken.
Barn och unga som tillhör en minoritet uppger i större omfattning än andra att de utsatts för mobbning, trakasserier, diskriminering och våld, både i skolan och på fritiden.
Minoriteter som barn och unga kan tillhöra:
- romer
- samer
- invandrare
- funktionsnedsatta
- sexuella minoriteter
- religiösa grupper och religiösa övertygelser
Personer som arbetar med småbarnspedagogik och utbildning samt föräldrar/vårdnadshavare kan uppmuntra barn och unga att berätta om diskriminering genom att lyssna och föra diskrimineringen på tal. Det är dock viktigt att barn och unga inte utsätts för påtryckningar att berätta om upplevelser av diskriminering. Om barnet eller den unga inte uppmuntras att berätta om den diskriminering hen upplevt förblir gärningarna dolda under en lång tid. Om de vuxna runt barnet och den unga är vaksamma och upptäcker oroväckande förändringar i barnets eller den ungas beteende, kan diskriminering och hatretorik identifieras och stoppas redan i ett tidigt skede. Det är viktigt att lyssna på barnet och den unga så att även vårdnadshavarna i tid kan kontakta yrkesutbildade personer och vid behov få hjälp via skolan samt eventuellt via rådgivningen eller elev- och studerandevårdstjänsterna.
Om personalen i skolan eller vid läroanstalten upptäcker att en elev eller studerande använder eller sprider hatretorik i sociala medier eller på nätet, ska de ingripa.
Det samma gäller om personalen under arbetsdagen identifierar att en elev eller studerande gör sig skyldig till diskriminering i sociala medier eller på nätet.