Trakasserier kan ta sig uttryck i mobbning eller våld baserat på någons ålder, ursprung, nationalitet, språk, religion, övertygelse, åsikt, politisk verksamhet, fackföreningsverksamhet, familjeförhållanden, hälsotillstånd, funktionsnedsättning, sexuell läggning, kön, könsidentitet, könsuttryck eller av någon annan orsak som gäller hens person. Exempel på trakasserier är rasistiska skämt som framförts i kränkande syfte eller öknamn på en annan elev eller studerande som tillhör en sexuell minoritet.
Personer som arbetar inom småbarnspedagogik och utbildning och föräldrarna/vårdnadshavarna kan uppmuntra barn och unga att berätta om trakasserierna genom att lyssna och föra trakasserier på tal. Det är viktigt att barnet eller den unga inte utsätts för påtryckningar att berätta om sina upplevelser av trakasserier. Om barnet eller den unga inte uppmuntras att berätta om trakasserier hen upplevt förblir gärningarna dolda under en lång tid. Om de vuxna runt barnet och den unga är vaksamma och upptäcker oroväckande förändringar i barnets eller den ungas beteende, kan trakasserierna identifieras och stoppas redan i ett tidigt skede. Det är viktigt att lyssna på barnet och den unga så att även vårdnadshavarna i tid kan kontakta yrkesutbildade personer och vid behov få hjälp via skolan eller läroanstalten samt eventuellt via rådgivningen eller elev- och studerandevårdstjänsterna.
Barn och unga ska uppmuntras att identifiera och ta upp trakasserier de upplevt med en vuxen på ett sätt som motsvarar deras åldersnivå. Om personalen under arbetsdagen identifierar att en elev eller studerande gör sig skyldig till trakasserier i sociala medier eller på nätet, ska de ingripa.
Identifiera sexuella trakasserier som riktas mot barn och unga
Sexuella trakasserier sker ofta i barns och ungas liv på nätet och på offentliga platser. Sexuella trakasserier på nätet är ett fenomen som är speciellt svårt att identifiera. Sexuella trakasserier förekommer också i viss mån i skolor och läroanstalter.
Vid misstanke om sexuellt utnyttjande av ett litet barn är det alltid möjligt att som lärare eller rektor konsultera polisen. Sexuella trakasserier kan förbli dolda för vuxna, eftersom endast en del barn och unga berättar om de sexuella trakasserier de upplevt för en vuxen de litar på. Följande figur visar andelen barn och unga som berättade för en vuxen de litar på om sexuella trakasserier eller våld de upplevt år 2019. Informationen kommer från enkäten Hälsa i skolan (Institutet för hälsa och välfärd).
Endast i genomsnitt var tredje barn och ung person som upplevt sexuella trakasserier eller sexuellt våld berättade om det inträffade för en vuxen de litade på år 2019. Flickorna berättade mer om sina erfarenheter än pojkarna. Högst var femte pojke som studerar vid yrkesläroanstalter, i gymnasiet och i årskurs 7–9 berättade om sexuella trakasserier eller våld för en vuxen de litade på. Av eleverna i årskurs 4–5 samt flickor som studerar vid yrkesläroanstalter berättade däremot fler än var tredje om sina upplevelser av sexuella trakasserier eller våld för en vuxen de litade på.