Var och en har rätt till fysisk och psykisk integritet. Barn och unga har också rätt till skydd och omsorg. Våldet mot barn, elever och studerande och dess olika former måste identifieras bättre än tidigare. Enskilda, fysiska våldssituationer är lätta att upptäcka och spåren är lätta att identifiera. Det är svårt att upptäcka eller identifiera vissa former av våld om inte barnet eller den unga berättar för den vuxna om det våld hen utsatts för.
Upplevelser av våld döljs ofta på grund av skam och skuld. Barn och unga som länge utsatts för våld upplever våldsamt beteende som ett normalt beteendemönster i vardagen. Dolt våld kan till exempel vara våld inom familjen eller i kamratrelationer, såsom hot om våld, aga och hedersvåld, sexuellt våld i ungas parförhållanden och våld på nätet. Det kan vara svårt för ett barn eller en ung person att berätta om psykiskt eller fysiskt våld som orsakas av en person som har hand om hen, till exempel stympning eller aga, eller försummelse som riktas mot honom eller henne. Ett barn eller en ung person vågar i allmänhet inte ta upp det våld de upplevt i sina nära relationer, till exempel våld inom familjen. Barnet skyddar våldsutövaren eller tror att hen förråder sina föräldrar eller syskon.
Våld skadar hälsan och orsakar psykiska och fysiska symtom. Våldshandlingar uppfyller ofta kännetecknen för brott. Knuffar, nypningar, luggning och spottande är exempel på lindrig misshandel.
Endast en del av barnen berättar om upplevt psykiskt, fysiskt och sexuellt våld för en vuxen de litar på. År 2019 berättade ungefär vart tredje barn och ung person om sin upplevelse av psykiskt eller fysiskt våld för en vuxen som de litar på. Pojkarna berättade om sina erfarenheter av våld i mindre utsträckning än flickorna på alla utbildningsstadier. Färre än var femte pojke som studerar vid en yrkesläroanstalt berättade för en vuxen att de upplevt psykiskt eller fysiskt våld. Bland flickor vid yrkesläroanstalter och i årskurs 1–6 var det vanligast att man berättade om våld som man upplevt.
Även när det gäller sexuellt våld berättar en minoritet av barn och unga om sina upplevelser för en vuxen de litar på. I genomsnitt berättade vart tredje barn eller ung person om sexuella trakasserier eller sexuellt våld som de upplevt under året för en vuxen de litat på år 2019. Endast cirka var femte pojke som studerar vid en yrkesläroanstalt, gymnasium och i årskurs 7–9 berättade om sexuella trakasserier eller sexuellt våld för en vuxen som han litar på, medan fler än var tredje av eleverna i årskurs 4–5 samt flickor som studerar vid en yrkesläroanstalt berättade om sina upplevelser. Flickor berättade mer om sina upplevelser av sexuella trakasserier eller sexuellt våld för en vuxen de litar på än pojkar på alla utbildningsstadier.
Det är viktigt att veta vilka handlingar som utgör våld och hur det i barnets eller den ungas beteende kan finnas tecken på att hen utsätts för våld.
Eftersom endast en del av barnen och ungdomarna berättar för en vuxen om det våld de upplevt är det viktigt att de som arbetar med småbarnspedagogik och utbildning har kunskap om hur våld mot barn eller unga syns i deras beteende och hur man i praktiken agerar vid ingripande i misstänkt våld. Genom att lyssna och föra våld på tal uppmuntrar personalen inom småbarnspedagogik och utbildning samt föräldrarna barnen och ungdomarna att berätta om våld. Det är viktigt att möta barn och unga i vardagen, fråga hur de mår och uppmuntra dem att berätta om sina upplevelser.
Beteendet hos ett barn eller en ung person som utsatts för våld har gemensamma drag. Förändringar i barns och ungas beteende, såsom att de drar sig tillbaka eller ökad aggressivitet, kan vara ett tecken på upplevt våld.
Vilka är kännetecknen på att ett barn eller ung person har utsatts för våld?
- Barnets eller den ungas beteende förändras tydligt
- Barnet eller den unga har frånvaro utan förklaring
- Barnet eller den unga har ångest eller depression
- Barnet eller den unga har beteendeproblem, såsom aggressivitet och våldsamhet, söker uppmärksamhet (till exempel användning av rusmedel) eller isolering
- Barnet eller den unga har koncentrations- och inlärningssvårigheter
Ett litet barns förmåga att reglera sina känslor och sitt aggressiva beteende varierar mycket. Ett mindre barn har sämre förmåga att reglera sina känslor än ett äldre barn. Det finns också utmaningar med att reglera känslorna i puberteten. Aggression i sig innebär inte våldsamhet, men aggressionskänslor kan leda till aggressiv aktivitet och våldsamt beteende. Aggressionen i sig är en positiv kraft och den har stor betydelse för människans tillväxt och utveckling.
Om barnet eller den unga själv beter sig våldsamt kan beteendet vara ett symtom på något. Våldsamt och aggressivt beteende kan utlösas av till exempel trötthet, hunger, känslosvall, känsla av att bli ensam eller övergiven, svårigheter i familje- eller kamratrelationerna eller besvikelser under dagens lopp. Våldet kan ha att göra med barnet eller den unga mår dåligt psykiskt eller upplevelsen av otillräcklighet i svåra situationer. Våldsamt beteende ska alltid tas upp till behandling med vårdnadshavarna och rådgivningsbyrån/elev- och studerandevårdstjänsterna.
Både barn och unga som utsätts för våld och som själva beter sig våldsamt behöver professionell hjälp och stöd i rätt tid för att trygghetskänslan hos barnet ska kunna återställas.
Vårdnadshavaren har det primära ansvaret för barnets fostran. En förändring i barnets eller den ungas beteende kan ha att göra med mobbning i skolan eller på fritiden, och senast då måste man fundera på vilka faktorer som ligger bakom förändringen. En förtroendefull relation mellan barnet och föräldern hjälper till att reda ut saker som upplevs som känsliga. En daglig gemensam stund med barnet eller den unga och ett intresse för hens vardagliga angelägenheter är viktiga för att bygga upp detta förtroende. Ofta räcker det med att fråga om hur det har gått i skolan.
Sexuellt våld kränker alltid en persons integritet eller självbestämmanderätt. Sexuella trakasserier och sexuellt våld orsakar mänskligt lidande. Trakasserier och våld påverkar uppfattningen om den egna kroppen och sexualiteten, fysisk närhet och mänskliga relationer. Våld kan leda till hälsoproblem, rädslor, mobbning eller utpressning.
Olika former av våld på nätet och på sociala medier är mycket svåra att identifiera om barnet eller den unga inte själv berättar om dem. Det är viktigt att vårdnadshavarna känner till vilka digitala plattformar barnet och den unga besöker och vem hen träffar där. Om våld på nätet eller på sociala medier framkommer under arbetsdagen ska man ingripa och göra anmälningar enligt lagen till vårdnadshavarna och vid även behov till andra myndigheter. Sexuellt våld förekommer också på nätet. Sexuellt våld mot barn på nätet kan vara lika skadligt som fysiskt sexuellt våld.