En del elever behöver intensifierad personlig elevhandledning i samband med ansökan till fortsatta studier efter den grundläggande utbildningen (Lag om grundläggande utbildning 11 a §). I den intensifierade personliga elevhandlingen får eleven personlig handledning och handledning i mindre grupper och introduktionen till arbetsliv och utbildning effektiveras. För en elev som får intensifierad elevhandledning ska utarbetas en personlig plan för fortsatta studier. Intensifierad personlig elevhandledning ges i årskurserna åtta och nio.
Intensifierad personlig elevhandledning
- Utbildning och examinaGrundläggande utbildningLivslång vägledningUndervisning och handledningUtvidgandet av läropliktenStudiehandledningElevhandledningAllmänbildande utbildning
I och med den utvidgade läroplikten ska en elev som avslutar den grundläggande utbildningen söka till studier på andra stadiet. Enligt undervisnings- och kulturministeriets publikation (2018, 17) saknar ungefär 15 procent av de unga i varje årskull en examen på andra stadiet. För att lösa det här problemet stiftades läropliktslagen och skollagstiftningen uppdaterades.
En elev kan av flera olika orsaker ha behov av intensifierad personlig elevhandledning. Elevhandledaren ska (OPH-557-2021) bedöma behovet skilt för varje elev. Elevens hälsotillstånd, sociala orsaker, den egna uppfattningen av behovet av handledning, inlärningssvårigheter, attityder gentemot skolgången och kommunikationsfärdigheter kan vara kriterier som utgör en grund för att ge intensifierad personlig elevhandledning. Elevhandledning och intensifiering av handledningen ses som elevens rättighet enligt lagen om grundläggande utbildning.
En del av de unga som har fått intensifierat eller särskilt stöd och stöd för skolgången under grundskolans högre årskurser har även behov av intensifierad personlig elevhandledning. En del unga som har ett annat modersmål än skolans undervisningsspråk behöver mera handledning än andra elever. Det kan till exempel finnas skäl att intensifiera samarbetet med hemmet. Även om en elev presterar väl i skolan säger nödvändigtvis inte något om hens behov av intensifierad personlig elevhandledning. Det finns ingen enskild omständighet som avgör vem som ska ges intensifierad personlig elevhandledning.
Elevhandledaren i den grundläggande utbildningen fastställer kriterierna utifrån vilka man ska ge intensifierad personlig elevhandledning i grundskolan. Det är bra om bedömningen av behovet av handledning bygger på flera kriterier och att den genomförs i ett sektorsövergripande pedagogiskt samarbete. I handledningsplanen ska man beskriva verksamhetssätten för att ordna elevhandledningen.
Kommunerna får från och med hösten 2021 förhöjd statsandel som är avsedd att riktas till den intensifierade personliga elevhandledningen. Statsandelen som reserverats för att verkställa den intensifierade personliga elevhandledningen grundar sig på en bedömning (RP 1773/2020 rd, 92), enligt vilken en av sex elever behöver intensifierad elevhandledning. Behovet av extra handledning bedöms utgöra i genomsnitt tio timmar per elev.
För en elev som får intensifierad personlig elevhandledning ska utarbetas en personlig plan för fortsatta studier. En mångsidig elevhandledning ska vara systematisk och åtgärderna för att intensifiera handledningen ska beskrivas i planen för fortsatta studier. Planen för fortsatta studier ska utarbetas tillsammans med eleven och den ska främja samarbetet och den ungas engagemang. Med hjälp av planen för fortsatta studier genomförs samarbete mellan skolan och hemmet samt pedagogiskt samarbete.
Planen för fortsatta studier som har gjorts upp som en del av den intensifierades personliga elevhandledningen är ett dokument som ska arkiveras. Uppgifterna som ingår i planen för fortsatta studier överförs i regel inte till utbildning på andra stadiet. Om den unga till exempel söker och blir antagen till utbildning som handleder för examensutbildning, kan planen för fortsatta studier innehålla uppgifter som är nödvändiga för att ordna undervisningen. Det lönar sig att dela in planen för fortsatta studier i två delar, och då kan den ena delen innehålla uppgifter som är nödvändiga för att ordna undervisningen (Läropliktslag 23 §).
Den första delen av planen kan innehålla iakttagelser om den ungas styrkor och en plan för hur handledningen ska genomföras. I den kan man till exempel beskriva hur introduktionen till arbetsliv och fortsatt utbildning effektiveras och hur man stöder en målmedveten verksamhet för den unga. Den första delen av planen överförs inte till andra stadiet.
När man dokumenterar elevens styrkor i planen för fortsatta studier ska man fästa särskild uppmärksamhet vid att uppgifterna inte bryter mot lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet. Uppgifter om ”en persons ...deltagande i föreningsverksamhet eller fritidssysselsättningar” är inte offentliga uppgifter. Uppgifter om ”verbala bedömningar av en elevs personliga egenskaper” är sekretessbelagda uppgifter (Lag om offentlighet i myndigheternas verksamhet 24 §).
Den andra delen av planen ska innehålla en plan för den ungas karriär och fortsatta studier. Den här delen kan överföras till andra stadiet, om informationen är nödvändig för att ordna undervisningen i studierna efter den grundläggande utbildningen. Eleven kan om hen vill i sin helhet överlåta planen för fortsatta studier åt utbildningsanordnaren.
Redan ur lagstiftningens synvinkel skiljer man mellan stöd för lärande, elevvård och intensifierad personlig elevhandledning. Handledningen bör ta sig uttryck som en helhet för eleven, oberoende av om den styrs av lagstiftningen som gäller stöd för lärande och skolgång, lagen om elev- och studerandevård eller elevens rätt att få elevhandledning enligt sina behov. Å ena sidan är det viktigt att granska dessa handledningsprocesser som självständiga helheter, å andra sidan finns det behov av samarbete mellan olika handledare.
Även om den intensifierade personliga elevhandledningen är en mångsidig helhet, utgör den personliga handledningen själva kärnan av handledningsarbetet. Elever som har haft tre eller fler samtal på tu man hand med elevhandledaren har bättre förutsättningar att välja karriär och utbildning.
Elevhandledningen och intensifieringen av elevhandledningen i de högre årskurserna kunde framskrida till exempel enligt följande:
- resurserna för elevhandledningen riktas till respektive skola och enligt elevens behov
- utbildningsanordnarens åtgärder för att intensifiera handledningen definieras
- skolans åtgärder för att intensifiera handledningen definieras
- elevhandledning
- bedömning av elevens behov av handledning
- 1:a personliga handledningstillfället: man definierar utgångsläget och kartlägger styrkor, värderingar och mål
- 2:a personliga handledningstillfället: man kartlägger planer för fortsatta studier och planerar handledningsverksamheten
- olika handledningsinsatser verkställs och intensifieras
- 3:e personliga handledningstillfället: utvärdering av planer för fortsatta studier, hur kan man kombinera styrkor och utbildningsutbud samt avgränsa ansökningsönskemålen i gemensam ansökan
- intensifierad personlig handledning
- ansökan till utbildning efter den grundläggande utbildningen
- handledning av och utövandet av tillsyns över skyldigheten att söka till utbildning efter den grundläggande utbildningen
Förfaringssätten inom elevhandledningen i övergångsskedet mellan den grundläggande utbildningen och andra stadiet bör tidigareläggas så att elevhandledningen som riktar sig till alla och den intensifierade personliga elevhandledningen bildar en helhet. Formerna för elevhandledningen vid övergången och samarbetet i övergångsskedet samt den digitala lärmiljön för elevhandledningen bör bedömas utifrån elevens behov och utvecklingen av hens färdigheter för karriärplanering.