Hoppa till huvudinnehåll
Hem
  • Suomeksi
  • På svenska
  • In English
Hem
  • Aktuellt
    • Webbnyheter
    • Meddelanden
    • Blogg
    • Till personer som flytt från Ukraina
    • Undervisningsväsendet och krisen i Ukraina
    • Evenemangskalender
    • Ansökan om finansiering
    • Utbildningsstyrelsens nyhetsbrev
    • Podcasten Lärandet som passion!
  • Tjänster
    • Studieinfo.fi och Studieinfos tjänster
    • Statsunderstöd och finansiering för internationalisering
    • Statsandelar
    • Informationshantering
    • Fortbildningstjänster
    • Erkännande av examina
      • Erkännande av examina avlagda utomlands
        • Utbildningsstyrelsens beslut om behörighet för yrke
      • Erkännande av finländska examina utomlands
      • Erkännande av utländska examina i Finland
    • Konsulteringstjänster
    • Läromedel
    • Ärendehanterings- och rådgivningstjänster
    • Vanliga frågor
  • Utbildning och examina
    • Småbarnspedagogik
    • Förskoleundervisning
    • Grundläggande utbildning
    • Gymnasieutbildning
      • GLP2021– stöd för genomförandet av läroplanen för gymnasieskolan
      • Läroämnen i gymnasiet
    • Yrkesutbildning
      • Kvalitetsledning inom yrkesutbildningen
      • Yrkesinriktade examina
      • Arbetslivskommissioner
      • Utvecklingsprojekt inom yrkesutbildningen
    • Utbildning som handleder för examensutbildning
    • Grundläggande konstundervisning
    • Yrkeshögskolor och universitet
    • Språk- och translatorexamina
    • Fritt bildningsarbete
    • Barn, elever och studerande med invandrarbakgrund
    • Samer, romer och teckenspråkiga
  • Internationalisering
    • Internationaliseringstjänster för individer
      • Internationell EDUFI-praktik
    • Internationaliseringstjänster för organisationer
      • Programmet Erasmus+
        • Erasmus+ för allmänbildande utbildning
        • Erasmus+ för yrkesutbildningen
        • Erasmus+ högre utbildning
        • Erasmus+ för vuxenutbildning
        • Erasmus+ för ungdomssektorn
        • Erasmus+ för motions- och idrottsområdet – Sport
      • Europeiska solidaritetskåren
      • Kreativa Europa 2021-2027
      • Nordplus
      • Studier i finska språket och Finlands kultur
      • Statsunderstöd för internationalisering
      • Transatlantic Classroom för gymnasier
      • HEI ICI ja HEP -ohjelmat
    • Internationella nätverk och forum
    • Kompetenscentret för utvecklingssamarbete inom utbildningssektorn
    • Stöd för internationalisering
      • Stöd för internationalisering av högskoleutbildningen
        • Nordic Master
    • Internationell kompetens och arbetslivet
  • Uppgiftsinnehåll och analys
    • Publikationer
    • Prognostisering
    • Statistik
    • Informationsresurser och register
    • Lägesöversikt över den svenskspråkiga utbildningen
    • Finland i internationell jämförelse
  • Teman och utveckling
    • Välbefinnande
    • Säkerhet inom utbildning och fostran
    • Jämställdhet och likabehandling
    • Tolkningstjänster
    • Digitalisering
    • Digital kompetens
    • Programmet för läskunnighet
    • Livslång handledning i Finland
    • Nationella nätverk och projekt
    • Ledarskap inom småbarnspedagogik och utbildning
  • Om oss
    • Organisation och ledning
    • Uppdrag
    • Till medierna
    • Kontakta oss
      • Telefonkatalog
    • Utlåtanden
    • Kundupplevelsen och kundtjänsten
    • Utbildningsstyrelsen i sociala medier
  • För lärare
  • Suomeksi
  • På svenska
  • In English
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Youtube
  • Ställ frågor och ge respons
  • Yki chatbot är i hjälper till med allmänna frågor om Yki
  • Respons på tillgängligheten
  • Integritetspolicy
  • Cookie inställningar

Utbildningsstyrelsen

Hagnäskajen 6
PB 380, 00531 Helsingfors

Telefon +358 29 533 1000
Fax +358 29 533 1035

  •  Se på kartan 

© Utbildningsstyrelsen 2025

  • Aktuellt
    • Webbnyheter
    • Meddelanden
    • Blogg
    • Till personer som flytt från Ukraina
    • Undervisningsväsendet och krisen i Ukraina
    • Evenemangskalender
    • Ansökan om finansiering
    • Utbildningsstyrelsens nyhetsbrev
    • Podcasten Lärandet som passion!
  • Tjänster
    • Studieinfo.fi och Studieinfos tjänster
    • Statsunderstöd och finansiering för internationalisering
    • Statsandelar
    • Informationshantering
    • Fortbildningstjänster
    • Erkännande av examina
      • Erkännande av examina avlagda utomlands
        • Utbildningsstyrelsens beslut om behörighet för yrke
      • Erkännande av finländska examina utomlands
      • Erkännande av utländska examina i Finland
    • Konsulteringstjänster
    • Läromedel
    • Ärendehanterings- och rådgivningstjänster
    • Vanliga frågor
  • Utbildning och examina
    • Småbarnspedagogik
    • Förskoleundervisning
    • Grundläggande utbildning
    • Gymnasieutbildning
      • GLP2021– stöd för genomförandet av läroplanen för gymnasieskolan
      • Läroämnen i gymnasiet
    • Yrkesutbildning
      • Kvalitetsledning inom yrkesutbildningen
      • Yrkesinriktade examina
      • Arbetslivskommissioner
      • Utvecklingsprojekt inom yrkesutbildningen
    • Utbildning som handleder för examensutbildning
    • Grundläggande konstundervisning
    • Yrkeshögskolor och universitet
    • Språk- och translatorexamina
    • Fritt bildningsarbete
    • Barn, elever och studerande med invandrarbakgrund
    • Samer, romer och teckenspråkiga
  • Internationalisering
    • Internationaliseringstjänster för individer
      • Internationell EDUFI-praktik
    • Internationaliseringstjänster för organisationer
      • Programmet Erasmus+
        • Erasmus+ för allmänbildande utbildning
        • Erasmus+ för yrkesutbildningen
        • Erasmus+ högre utbildning
        • Erasmus+ för vuxenutbildning
        • Erasmus+ för ungdomssektorn
        • Erasmus+ för motions- och idrottsområdet – Sport
      • Europeiska solidaritetskåren
      • Kreativa Europa 2021-2027
      • Nordplus
      • Studier i finska språket och Finlands kultur
      • Statsunderstöd för internationalisering
      • Transatlantic Classroom för gymnasier
      • HEI ICI ja HEP -ohjelmat
    • Internationella nätverk och forum
    • Kompetenscentret för utvecklingssamarbete inom utbildningssektorn
    • Stöd för internationalisering
      • Stöd för internationalisering av högskoleutbildningen
        • Nordic Master
    • Internationell kompetens och arbetslivet
  • Uppgiftsinnehåll och analys
    • Publikationer
    • Prognostisering
    • Statistik
    • Informationsresurser och register
    • Lägesöversikt över den svenskspråkiga utbildningen
    • Finland i internationell jämförelse
  • Teman och utveckling
    • Välbefinnande
    • Säkerhet inom utbildning och fostran
    • Jämställdhet och likabehandling
    • Tolkningstjänster
    • Digitalisering
    • Digital kompetens
    • Programmet för läskunnighet
    • Livslång handledning i Finland
    • Nationella nätverk och projekt
    • Ledarskap inom småbarnspedagogik och utbildning
  • Om oss
    • Organisation och ledning
    • Uppdrag
    • Till medierna
    • Kontakta oss
      • Telefonkatalog
    • Utlåtanden
    • Kundupplevelsen och kundtjänsten
    • Utbildningsstyrelsen i sociala medier
  • För lärare
  1. Hem
  2. Fyrklöver-modellen - Handbok för kvalitetsarbetet inom den grundläggande konstundervisningen
  3. Källor
  1. Fyrklöver-modellen - Handbok för kvalitetsarbetet inom den grundläggande konstundervisningen

Källor

Utbildning och examina
Grundläggande konstundervisning

På den här sidan

  • Lagar, förordningar och föreskrifter
  • Litteratur
  • Webbplatser
Dela sida

Lagar, förordningar och föreskrifter

Lag om grundläggande konstundervisning 633/1998

Förordning om grundläggande konstundervisning 1998/813

Grunderna för läroplanen för den fördjupade lärokursen i grundläggande konstundervisning 2017. Utbildningsstyrelsen. Föreskrifter och anvisningar 2017:12a

Grunderna för läroplanen för den allmänna lärokursen i grundläggande konstundervisning 2017. Utbildningsstyrelsen. Föreskrifter och anvisningar 2017:11a

Lag om jämställdhet mellan kvinnor och män 609/1986

Diskrimineringslag 1325/2014

Lag om tillhandahållande av digitala tjänster 306/2019

Grunderna för läroplanen för den grundläggande konstundervisningen 2014. Utbildningsstyrelsen. Föreskrifter och anvisningar 2014:96.

FN:s konvention om barnets rättigheter 60/1991, 31 §

Tillbaka upp

Litteratur

Alila, A., Gröhn, K. Keso, I., & Volk, R. (2011). Sosiaalisen kestävyyden käsite ja mallintaminen. Social- och hälsovårdsministeriets rapporter och promemorior 2011:1, 6–8.

Garoff, L. (2019). Mer än en hobby. Helsingfors: Svenska kulturfonden.

Laes, T., Juntunen, M., Heimonen, M., Kamensky, H., Kivijärvi, S., Nieminen, K., Tuovinen, T., Turpeinen, I., Elmgren, H., Linnapuomi, A. & Korhonen, O. (2018). Saavutettavuus ja esteettömyys taiteen perusopetuksen lähtökohtana. ArtsEqual åtgärdsrekommendation 1/2018. Helsingfors: Konstuniversitetet.

Karvinen, M. & Venesmäki, E. (2019). Tilaa moninaisuudelle! Opas seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen yhdenvertaisuuden edistämiseen. Hänvisning 21.6.2022.

Kivijärvi, S. & Rautiainen, P. (2020). Kohtuullinen mukauttaminen musiikinopetuksen yhdenvertaisuuden edistäjänä. ArtsEqual åtgärdsrekommendation 2/2020. Tillgänglig: https://sites.uniarts.fi/documents/14230/0/Kohtuullinen+mukauttaminen+p…. Hänvisning 11.7.2022.

Kuukka, I., & Rapatti, K. (2017). Kielitietoinen opetus – kielitietoinen koulu. Utbildningsstyrelsen, 4:2017. Tillgänglig: https://www.oph.fi/fi/tilastot-ja-julkaisut/julkaisut/kielitietoinen-op…. Hänvisning 28.2.2024.

Musiikkikoulutuksen visio 2030. 

Metsälä, S. et al. (2022). Esittävien taiteiden kasvatuksen ja koulutuksen visio 2030. Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu.

Rosavaara, K. (ed..) (2022). Kuvataidekoulutuksen ja -kasvatuksen visio 2030. Taideyliopiston Kuvataideakatemia.

Undervisnings- och kulturministeriet (2022). Kulturarvet som en resurs för en hållbar framtid och ett gott liv: Förslag till kulturarvsstrategi 2022–2030 Undervisnings- och kulturministeriets publikationer 2022:17. Tillgänglig: https://okm.fi/julkaisu?pubid=URN:ISBN:978-952-263-795-6t. Hänvisning 5.1.2023.

Undervisnings- och kulturministeriet (2012). Kvalitetskriterier för den grundläggande utbildningen. Kvalitetskriterier för den grundläggande utbildningen, morgon- och eftermiddagsverksamheten inom den grundläggande utbildningen samt skolans klubbverksamhet. Undervisnings- och kulturministeriets publikationer 2012:29. 

Undervisnings- och kulturministeriet (2022). Taiteen perusopetuksen viitearkkitehtuuri. Tillgänglig: https://wiki.eduuni.fi/display/OKMtaiteenperusopetuksenviitearkkitehtuu…. Hänvisning 28.2.2024

Undervisnings- och kulturministeriet (2016). Yhdenvertaiset mahdollisuudet harrastaa – painopisteenä harrastamisen hinta. Undervisnings- och kulturministeriets publikationer 2016:19. Hänvisning 3.1.2023.

Sundblom, D. (2022). Konstundervisning för barn och unga på svenska i Finland. Helsingfors: Svenska kulturfonden.

Tuomikoski, P. (1993). Uuteen aikaan. I verket: Taiteen perusopetuksen käsikirja.

Valajärvi, A. (2021). Esiselvitys taiteen perusopetuksessa saavutetun osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen edistämisestä. Undervisnings- och kulturministeriets publikationer 2021:48. Hänvisning 13.7.2022.

Statsrådet (2019). Regeringsprogrammet för statsminister Sanna Marins regering 10.12.2019: Ett inkluderande och kunnigt Finland – ett socialt, ekonomiskt och ekologiskt hållbart samhälle. Statsrådets publikationer 2019:31. Hänvisning 20.6.2022.

Vlasov, J., Salminen, J., Repo, L., Karila, K., Kinnunen, S., Mattila, V., Nukarinen, T., Parrila, S. & Sulonen, H. (2018). Grunder och rekommendationer för utvärdering av småbarnspedagogikens kvalitet. Nationella centret för utbildningsutvärdering. Publikationer 24:2018.

Tillgänglig: https://www.karvi.fi/fi/julkaisut/varhaiskasvatuksen-laadun-arvioinnin-…. Hänvisning 28.2.2024.

Tillbaka upp

Webbplatser

Tjänsten Kultur för alla: Turvallisemman tilan periaatteet (2021). Tillgänglig: https://www.kulttuuriakaikille.fi/tietoa_meista_turvallisemman_tilan_pe…. Hänvisning 7.7.2022.

Kauppinen, E. Tukimateriaali taiteen perusopetuksen arviointiin. Utbildningsstyrelsens webbplats. Tillgänglig: https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/tukimateriaali-taiteen-peru…. Hänvisning 5.7.2022.

Utbildningsstyrelsen: Vanliga frågor. Könsfastställelse och betyg. Utbildningsstyrelsens webbplats. Tillgänglig: https://www.oph.fi/sv/vanliga-fragor/konsfaststallelse-och-betyg. Hänvisning 7.7.2022.

Projektet Sata 2 – Tillgänglig hobby inom konst 2 (2020). Tillgänglighetsguide för barnkulturcenter och utbildningsinstitutioner med grundläggande konstundervisning. Tillgänglig: https://lastenkulttuuri.fi/wp-content/uploads/2023/12/saavutettavuusopa…. Viitattu 28.2.2024.

Seta rf (2018). Sukupuolineutraalissa ja sukupuolitietoisessa kasvatuksessa on eroa. Tillgänglig: https://seta.fi/2018/09/26/sukupuolineutraalissa-ja-sukupuolitietoisessa- kasvatuksessa-on-eroa/. Hänvisning 29.12.2022.

Förbundet för barnkulturcenter i Finland (2020). Tillgänglighetsguiden och Tillgänglig hobby inom konst-märket har publicerats. https://lastenkulttuuri.fi/sv/tillganglighetsguiden-och-tillganglig-hob…. Hänvisning 29.12.2022.

Taiteen perusopetuksen viitearkkitehtuuri. Tillgänglig: https://wiki.eduuni.fi/display/OKMtaiteenperusopetuksenviitearkkitehtuu….
Hänvisning 28.2.2024.

Centret för jämställdhetsinformation: Sukupuolen moninaisuus. Institutet för hälsa och välfärds webbplats. Tillgänglig: https://thl.fi/aiheet/sukupuolten-tasa-arvo/sukupuoli/sukupuolen-%20mon…. Hänvisning 30.11.2022.

Arbetshälsoinstitutet: Hur kan vi främja mångfald vid rekrytering? Tillgänglig: https://www.ttl.fi/sv/teman/forandringen-av-arbetslivet/monimuotoinen-t…. Hänvisning 18.11.202

Tillbaka upp

  • Fyrklöver-modellens framsida
  • Bakgrund och samarbete i arbetsprocessen med de pedagogiska indikatorerna
Responsknapparna för sidan kan inte visas

Acceptera analyscookies för att ge respons på sidan.

Ändra inställningar för cookies

Prenumerera på våra nyhetsbrev

Anmäl dig till valfri sändlista så får du senaste nytt om utbildning och internationalisering till din e-post.

Prenumerera
Prenumerera på våra nyhetsbrev
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Youtube
  • Ställ frågor och ge respons
  • Yki chatbot är i hjälper till med allmänna frågor om Yki
  • Respons på tillgängligheten
  • Integritetspolicy
  • Cookie inställningar

Utbildningsstyrelsen

Hagnäskajen 6
PB 380, 00531 Helsingfors

Telefon +358 29 533 1000
Fax +358 29 533 1035

  •  Se på kartan 

© Utbildningsstyrelsen 2025