Med kommunikativa färdigheter (färdigheter i muntlig kommunikation) avses växelverkan mellan olika människor, förmågan att tala och lyssna, verbal och nonverbal kommunikation samt förmågan att agera i olika kommunikationssituationer och bygga upp kommunikationssrelationer och upprätthålla sitt kunnande som berör dem. Kommunikationsfärdigheterna bildas av
- färdigheter som berör kommunikation
- metakognitivia kommunikationsfärdigheter, alltså förmågan att förutse, reglera och bedöma hur man agerar i kommunikationssituationer
- motivation och mod att delta i kommunikationen
- kommunikativa färdigheter
- förmågan att följa kommunikationsetiska principer.
De kommunikativa färdigheterna kan granskas utgående från kommunikationens effektivitet och genomslag, och även utgående från hur ändamålsenlig och lämplig den är. Med kriterier för effektivitet beskrivs hur väl parterna i en kommunikationssituation uppnår de mål som ställts upp för kommunikationen. Med ändamålsenlighet avses i sin tur hur lämplig och socialt acceptabel parterna agerar i en kommunikationssituation. Ett viktigt kriterium för att definiera de kommunikativa färdigheterna är också kommunikationsetik – parternas förmåga och vilja att ta ett moraliskt ansvar och lösa etiska problem som berör kommunikationen. För att man ska kunna agera på ett skickligt sätt i en kommunssituation behöver både kriterierna om ändamålsenlighet och etik uppfyllas.
Som ett av målen för lärokursen Svenska och litteratur anges att den studerande ska "kunna analysera och bedöma olika kommunikationssituationer och -relationer samt kommunikationsfärdigheter och kommunikationsetik som ingår i kontexten".
Det här innebär att fokus för lärandet inte bara ska ligga på de kommunikativa färdigheterna utan även på kunskap och förståelse som är kopplat till kommunikation samt på metakognitiva färdigheter som berör kommunikation. I gymnasiet ska de studerande allt mer specifikt handledas att iaktta, bedöma och analysera olika kommunikationssituationer samt både sin egen och andras kommunikation.
Det viktiga är att undervisningen i kommunikation hjälper de studerande att stärka sin kommunikationsprofil samt uppmuntrar dem att kommunicera aktivt och ha ett positivt förhållande till kommunikation. Centralt är också att utveckla den studerandes färdigheter i kommunikationsetik. Målet är att den studerande ska kunna kommunicera målmedvetet, ändamålsenligt och etiskt i olika slags kommunikationssituationer, även utmanande sådana, samt att hen kan analysera och bedöma sina egna kommunikationsfärdigheter och olika kommunikationssituationer och -relationer.