Vid sidan av kontinuumet är det viktigt att se att mångsidig kompetens i grunderna beskrivs som en process, som framskrider genom identifiering och stärkande av den studerandes egen kunskap och livshantering till gymnasiegemenskapen och gymnasiets närmiljö. I och med denna utveckling framskrider man stegvis till att utvidga kunskapen och greppet till samhällelig påverkan och därigenom till internationella samfund och det globala samhället. Som ett verktyg nämns små handlingar, som ger de gymnasiestuderande en känsla av att det de gör är viktigt.
Varje gymnasiestuderande har i gymnasiet kommit till rätt plats för att hitta byggstenar för nästa skede i livet. Kompetens för välbefinnande utgår från att den studerande känner sig sedd och hörd utan att hens motivationsnivå eller förmodade kunskap värderas genom att de jämförs med andras. Bland områdena inom mångsidig kompetens har just kompetensen för välbefinnande som central uppgift att handleda lärarna att åskådliggöra detta i sina egna läroämnen och i samarbete mellan läroämnen: hur får de studerande ork, mod, visdom och över huvud taget ägarskap för att bygga upp sin egen plats under gymnasiestudierna och hitta perspektiv på livet efter gymnasiet?