Att växa till skolelev: Jag och mitt hem
Undervisning i huslig ekonomi kan enligt beslut av utbildningsanordnaren påbörjas redan i de första årskurserna. Huslig ekonomi kan undervisas som ett gemensamt läroämne, som valfria timmar i konst- och färdighetsämnen eller som ett valfritt ämne. Delar av innehållet i huslig ekonomi kan också integreras i olika läroämnen eller i skolans verksamhet.
Att växa till skolelev innebär i ett perspektiv av huslig ekonomi att bekanta sig med sin vardag och olika sysslor i hemmet. Undervisningen i årskurs 1–2 ska ta hänsyn till de vardagsfärdigheter som utvecklats i förskoleundervisningen och tidigare inom småbarnspedagogiken. I småbarnspedagogiken ligger fokus på “Jag och hemmet”, där den pedagogiska frågan kan vara “Vem är jag?” Denna fråga hjälper barnen att lära känna sig själva, sina styrkor och sin roll i familjen och närmiljön, vilket stöder identitetsbyggande och självförståelse. I de lägre årskurserna kan man integrera innehåll som hör samman med huslig ekonomi i sådana läroämnen där innehållet på ett naturligt sätt lämpar sig för att granska vardagliga företeelser i hemmet. Innehåll som berör huslig ekonomi finns också i skolvardagen, skolmåltiden, skolans klubbverksamhet samt morgon- och eftermiddagsverksamheten i den grundläggande utbildningen.
Kontinuiteten i undervisningen i huslig ekonomi från förskoleundervisningen till sista klassen i den grundläggande utbildningen (Figur 1) kan ses som en kumulativ lärprocess, där man i förskoleundervisningen stiftar bekantskap med hushållssysslor genom vardagsrutiner och lek. Som referensgrupp fungerar under denna period hemmet och föräldrarna, som tillsammans stödjer lärandet i anslutning till vardagen och hemmet. I årskurs 1–2 fortsätter man stifta bekantskap med sin egen vardag och olika aktiviteter i hemmet och i skolan. Arbetssätten ska sporra eleverna att lära känna, namnge, känna igen, pröva på och delta i hushållssysslor, med särskild betoning på frågan “Vad?” det vill säga vad som görs och vad det betyder.