Olika identiteter, språk, religioner och åskådningar lever sida vid sida och är i växelverkan med varandra. Internationalisering på hemmaplan är en viktig resurs i en lärande gemenskap. Gemenskapen tar till vara och uppskattar landets kulturarv och nationalspråk samt den egna och omgivningens kulturella, språkliga, religiösa och åskådningsmässiga mångfald. Den lyfter fram minoriteters betydelse i Finland. Den utvecklar även förståelsen och respekten mellan individer och grupper och ett ansvarsfullt agerande gentemot varandra. Rätten till det egna språket och den egna kulturen är en grundläggande rättighet. Man bekantar sig med kulturella traditioner, diskuterar olika tanke- och handlingsmönster på ett konstruktivt sätt och skapar tillsammans nya sedvanor. Kommunikationen mellan företrädare för olika grupper är genuint likvärdig.
Samtliga medlemmar i gemenskapen ska få möjlighet att möta personer som talar ett annat språk och representerar olika kulturer, religioner och åskådningar. Inom småbarnspedagogiken föregår personalen som exempel för hur man bemöter mångfald på ett positivt sätt. För att interaktionen med människor som har en annan kulturell och åskådningsmässig bakgrund ska vara fungerande förutsätts att man förstår och respekterar både sin egen och andra kultur och åskådningsmässiga bakgrund. De upplevelser, kunskaper och färdigheter som ett barn i småbarnspedagogiken får i anknytning till kulturarvet stärker hens förmåga att ta till sig, använda och förändra kulturen. Till exempel lekar, måltider och fester är tillfällen då man kan dela med sig av sina erfarenheter av olika traditioner och seder.
I skolan är det viktigt att eleverna växer upp till att iaktta att deras språkmiljö inbegriper människor som talar på olika sätt. Alla har ett modersmål, en del har till och med två eller flera. Även till ett språk som är någons modersmål hör olika språkliga varieteter såsom dialekter och olika språkliga genrer. Alla i skolan lär sig olika språk på olika nivåer. En person som är skicklig på ett språk kan behöva stöd med ett annat språk, en språklig genre eller ett uttryck. De som talar ett språk som sitt modersmål kan stöda dem som försöker lära sig språket.