Med studiestrukturen avses hur undervisningen organiseras till helheter. Till detta hör att studierna framskrider flexibelt från nivå till nivå. Studierna i den fördjupade och allmänna lärokursen i den grundläggande konstundervisningen består av studienivåer. Till exempel består studierna i den fördjupade lärokursen av konstartens grundstudier och fördjupade studier samt eventuell konstfostran för småbarn. Utifrån grunderna för läroplanen fastställer utbildningsanordnaren de studiehelheter som ingår i studienivåerna samt deras syften, innehåll och kalkylerade omfattning.
Den lokala läroplanen och studiestrukturen samt undervisningen och undervisningsarrangemangen för att genomföra dem ska grunda sig på en stegvis utveckling samt på att målen för lärandet och utmaningarna blir mångsidigare och studierna blir mer utmanande. Framskridandet från nivå till nivå stöder också långsiktigheten och målmedvetenheten i studierna inom konstarten. Kraven som ställs av fortsatta studier inom konstarten bör också beaktas i läroplanen, eftersom deltagande i den grundläggande konstundervisningen skapar förutsättningar för att söka sig till fortsatta studier.
Exempelfrågor som stöd för kvalitetsutvärderingen
- På vilket sätt stöder läraren elevens utveckling (till exempel med uppgifter och verk som försvåras i lagom takt)?
- Hur möjliggör undervisningen och tillhörande arrangemang långsiktiga och flexibelt framskridande studier inom konstarten? Hur har detta definierats i den lokala läroplanen?
- Hur stöder studiehelheterna i läroplanen målinriktat arbete inom konstarten?