Enligt grunderna för läroplanen utgör den grundläggande konstundervisningen målinriktad undervisning i olika konstarter som fortskrider från en nivå till en annan, vilket möjliggör långsiktiga och målmedvetna studier i enlighet med elevens egna intressen. Undervisningen ger färdigheter inte bara för livslång konstutövning och kulturellt deltagande, utan också för att söka sig till yrkesutbildning och utbildning på högre nivå inom konstarten i fråga.

Den viktigaste utgångspunkten för målinriktat och progressivt lärande och kunnande är en lokal läroplan för konstarten som utarbetats och genomförs i enlighet med bestämmelserna i läroplansgrunderna. I den lokala läroplanen ska man bland annat precisera undervisningens allmänna syften, studiehelheternas mål och omfattningar samt hur man framskrider i studierna från nivå till nivå. Den lokala läroplanen ska i regel innehålla allt som fastställs i grunderna för läroplanen för den grundläggande konstundervisningen (till exempel antagningsprinciperna).

När läroplanen utarbetas beaktas också till exempel konstartens tradition, det lokala kulturarvet samt läroanstaltens och dess verksamhetsmiljös särprägel. Den lokala läroplanen utgör grunden för läroanstaltens pedagogik och verksamhetskultur som främjar målinriktat lärande och kunnande.

Indikatorer för målinriktat lärande och kunnande

  1. Konstundervisning som framskrider från nivå till nivå
  2. Möjlighet till individualisering av lärokursen
  3. Mångsidig och uppmuntrande bedömning av lärandet
  4. Erkännande av kunnande och praxis för tillgodoräknande av studier
  5. Beaktande av konstartens nuläge och lokala särdrag
  6. En aktiv och interaktiv lärprocess
  7. Utveckling av multilitteracitet och språkmedvetenhet