Den gemensamma verksamhetskulturen vid läroanstalten genomsyrar all verksamhet och är därmed en oskiljaktig del av anordnandet och genomförandet av grundläggande konstundervisning av hög kvalitet. Den främjar genomförandet av undervisningens uppdrag, värdegrund och syn på lärande och påverkar elevens upplevelse av delaktighet och undervisningens kvalitet.
Till en god verksamhetskultur inom grundläggande konstundervisning hör att främja lärande, välbefinnande och delaktighet. En uppmuntrande bedömningskultur är en viktig del av verksamhetskulturen. Den verksamhetskultur som eftersträvas kan utvecklas och upprätthållas när man värnar om varje läroanstaltsmedlems upplevelse av tillhörighet till gemenskapen. Erfarenhet av att lära sig konstartens kunskaper och färdigheter, kulturell delaktighet och tillhörighet med gemenskapen främjar elevens välbefinnande.
En verksamhetskultur som främjar gemensamt lärande, välbefinnande och delaktighet byggs också upp till exempel på läroanstaltens fester och andra evenemang.
Exempelfrågor som stöd för kvalitetsutvärderingen
- Hur stärks vars och ens upplevelse av delaktighet och aktörskap i undervisningen? Hur förverkligas en omtänksam och respektfull växelverkan i undervisningen?
- Hur främjas upplevelsen av delaktighet till exempel vid olika fester eller gemensamma evenemang?
- Hur skapar man gemenskapskänsla vid läroanstalten?