En läroanstalts verksamhetskultur består av etablerad praxis och gemenskapens verksamhets- och tänkesätt. I den ingår tolkningar av arbetsstyrande normer i praktiken, såsom grunderna för läroplanen och olika lagar. Verksamhetskulturen formas i gemenskapens interaktion, och pedagogiken som genomförs vid läroanstalten är en väsentlig del av den. En kontinuerlig utveckling av verksamhetskulturen får sin grund i en arbetsgemenskap där kommunikation och en förtroendefull atmosfär också tillåter avvikande åsikter. Lärmiljöer, arbetssätt och arbetsmetoder som är typiska för varje konstart är också väsentliga för uppbyggnaden av verksamhetskulturen.

Indikatorer för en kontinuerlig utveckling av verksamhetskulturen

  1. Främjande av delaktighet
  2. Öppen och konstruktiv växelverkan
  3. Främjande av likabehandling, jämlikhet och mångfald
  4. Omfattande samarbete
  5. Beaktande av ekologisk hållbarhet
  6. Trygga lärmiljöer och en positiv atmosfär