Bedömningen av elevens lärande och kunnande har två uppgifter i den grundläggande utbildningen. Den formativa bedömningen ska handleda och uppmuntra eleven i studierna samt utveckla hens självvärderingsfärdigheter. Den summativa bedömningen definierar i vilken utsträckning målen för läroämnet har uppnåtts.
Målen för undervisningen och de centrala innehållsområdena för undervisningen i respektive konst- och färdighetsämne i årskurserna 3–6 bestäms per årskurs i den lokala läroplanen. Det finns därför skillnader mellan skolorna i fråga om hur konst- och färdighetsämnenas mål och centrala innehåll fördelas på årskurserna 3–6. Kunskapskraven som fastställts i läroplansgrunderna för bedömningen i slutet av årskurs 6 används endast i läsårsbedömningen i årskurs 6. Om något mål för undervisningen i årskurserna 3–6 har placerats i en lägre årskurs i den lokala läroplanen och man inte längre strävar efter det målet i årskurs 6, kan läraren i bedömningen tillämpa kunskapskraven för läsårsbedömningen i årskurs 6, med beaktande av elevens ålder och förutsättningar i den lägre årskursen. I läsårsbedömningen i årskurs 6 görs en bedömning enligt de mål för undervisningen som enligt den lokala läroplanen gäller för årskursen i fråga.
Siffervitsord ska i regel ges i betyg från och med årskurs 4 i den grundläggande utbildningen. Det är dock möjligt att avvika från detta vid bedömningen av elever vars modersmål är något annat än undervisningsspråket. (Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen 2014, kapitel 6.11.1). Verbalt omdöme kan alltså användas i stället för siffervitsord i årskurs 1–9 i läsårsbetyg och eventuella mellanbetyg för elever med invandrarbakgrund, med undantag för i slutbedömningen. I betygen kan man använda olika skalor för verbalt omdöme. Om verbalt omdöme ges ska det framgå om eleven uppnått målen för läroämnet, det vill säga om elevens prestation är godkänd eller underkänd. I vissa läroämnen är det enligt behov möjligt att bedöma kunnandet hos elever med invandrarbakgrund med verbalt omdöme i ett betyg där siffervitsord i övrigt används i enlighet med utbildningsanordnarens beslut. Om siffervitsord av någon anledning inte är den mest ändamålsenliga lösningen för bedömningen av elevens kunnande, kan man återgå till att använda verbalt omdöme.