Det rusmedelsförebyggande arbetet är en del av vardagen i skolorna och läroanstalterna. Arbetet utgår från forskningsbaserade tillvägagångssätt och rekommendationer. Med ledningen säkerställs kontinuiteten inom arbetet och att det rusmedelsförebyggande arbetet inte blir en engångsföreteelse som är separat från skolarbetet, till exempel i form av enskilda evenemang eller lektioner.
Elev- eller studerandevårdsgruppen kan samordna det rusmedelsförebyggande arbetet i samarbete med ledningen för skolan eller läroanstalten. Till sin hjälp i arbetet har de utbildningsanordnarens elev- eller studerandevårdsplan och rusmedelsplan samt det stöd som erbjuds av kommunen eller välfärdsområdet.
Ledningen för skolan eller läroanstalten bär ansvaret för att personalen får en tillräcklig introduktion till reglerna och tillvägagångssätten inom det rusmedelsförebyggande arbetet och tillvägagångssätten och undervisningsinnehållen som gäller verksamhetskulturen. Vid introduktionen kan man till exempel fästa uppmärksamhet vid att samtliga medlemmar i personalen konsekvent ska kunna ta upp rusmedelsanvändning, användning av tobaks- och nikotinprodukter eller penningspel bland elever eller studerande till diskussion varje gång det finns anledning till oro eller om rusmedelsanvändning eller penningspel konstateras.
Kommunen och det organ som kommunen utsett har det huvudsakliga ansvaret för det rusmedelsförebyggande arbetet i området som helhet och samarbetet inom det rusmedelsförebyggande arbetet. Man kommer lokalt överens om stödet tillsammans med skolorna och läroanstalterna.