Målet för litteraturundervisningen i alla årskurser i den grundläggande utbildningen är att väcka elevernas intresse för litteratur och lägga grund för ett livslångt läsintresse. Det handlar om en kontinuitet som sträcker sig från årskurs ett till årskurs nio.

Tyngdpunkten i litteraturundervisningen ska ligga såväl på förmågan att läsa med inlevelse som förmågan att läsa kritiskt. Litteratur ska ingå i undervisningen i alla årskurser och läsandet ska utgöra en självklar del av undervisningen i modersmål och litteratur. Detta kräver långsiktigt och ihärdigt arbete, eftersom det i dag finns mycket annat som konkurrerar om de ungas tid.

Litteraturundervisningen ska vara mångsidig och ställvis också upprepa sig själv, såsom allt lärande, men framför allt ska den utgöra en kontinuitet som löper parallellt med barnens och de ungas utveckling och innehålla teman som fördjupas i takt med att deras förståelse ökar. Grunderna för läroplanen ger möjlighet till lokala och aktuella prioriteringar och förfaringssätt i undervisningen.