Med litteratur avses i ämnet Modersmål och litteratur skön- och faktalitteratur. Vardera genren kan indelas i otaliga undergrupper. De traditionella huvudgenrerna inom skönlitteratur är lyrik, drama och epik. Dessa kan åter delas in i en brokig mångfald av egna undergrupper som hela tiden ökar. Den tecknade serien, som i grundskolan hör både till litteratur och bildkonst, söker sin plats i genrehierarkin.
Faktalitteratur är till exempel olika slags allmänna faktaböcker och läroböckerna som används i skolan. Inom faktalitteraturen är genrehierarkin inte lika tydlig som inom skönlitteratur men preciseras och utvidgas hela tiden: reseskildringar, matböcker, handböcker, djurböcker, biografier etc. I dag skrivs också mycket sakprosa som rör sig på gränsen mellan fakta- och skönlitteratur. Också inom skönlitteraturen överskrids gränser mellan fakta och fiktion, det skrivs till exempel biografiska romaner för barn och unga.
Under den grundläggande utbildningen ska eleverna mångsidigt stifta bekantskap med olika litterära genrer och bredda sin kännedom om litteratur. Genremedvetenhet hjälper eleverna att hitta lämplig litteratur. Under den nioåriga grundskolan börjar man nämligen skönja olika typer av läsare: faktaläsare, realistiska läsare, fantasiläsare och estetiska läsare. Målet är att alla ska hitta litteratur som intresserar dem.
I årskurs 1–2 läser man uppslagsböcker för barn, barnpoesi, folksagor, konstsagor och sagoromaner. I årskurs 3–6 läser man fakta- och skönlitteratur för barn och unga, som naturligtvis även inkluderar poesi och dramalitteratur. I årskurs 7–9 ligger tyngdpunkten på ungdomslitteratur men repertoaren breddas i tillämpliga delar också med vuxenlitteratur.
Under den nioåriga grundskolan läser man både klassiker och modern litteratur. Till klassiska verk räknas traditionella, såväl finlandssvenska som utländska sagor, noveller, romaner, faktaböcker, dikter och skådespel. Modern litteratur omfattar levande författares tidigare och nya verk. Läsningen av böcker hänger inte på verktyget, eftersom böcker i dag beroende på tillgång finns i både traditionell tryckt form och i digital form.
I de högre årskurserna ska elevernas litteraturkunskap fördjupas. Litteratur ska analyseras både utifrån genren och i en historisk kontext. I årskurs 7–9 ska eleverna undersöka typiska drag i olika litterära genrer och undersöka olika skeden i den finlandssvenska, övriga finländska och svenska litteraturen som en del av den västerländska litteraturen.