Målet för gymnastikundervisningen är att främja elevernas helhetsmässiga växande och utveckling och stödja deras hälsa och välbefinnande. Därför är målen och innehållet indelade enligt fysisk, social och psykisk funktionsförmåga. Med funktionsförmåga avses fysiska, sociala och psykiska förutsättningar att klara av olika typer av grundläggande funktioner och sysslor som hör till vardagen. Ju bättre funktionsförmåga, desto svårare uppdrag klarar eleverna av utan hjälp av andra. En bra funktionsförmåga stärker också förutsättningarna för välbefinnande.
Fysisk funktionsförmåga är kroppens funktionella förmåga att klara av aktiviteter som kräver fysisk ansträngning. Det innebär förmåga att klara av aktiviteter som förutsätter grundmotoriska färdigheter samt aktiviteter som förutsätter olika fysiska egenskaper, såsom uthållighet, styrka, snabbhet och rörlighet. Eftersom de fysiska egenskaperna är starkt kopplade till elevernas växande och utveckling, måste målen och det centrala innehållet i gymnastikundervisningen vara olika i olika årskurser. Läs mera i kapitlet Centralt innehåll som anknyter till målen för gymnastik/Fysisk funktionsförmåga.
Social funktionsförmåga Elevens psykiska och sociala välmående beror i hög grad på hurdana socioemotionella färdigheter, dvs. färdigheter som stödjer känslolivet och mänskliga relationer, de lyckas tillägna sig på egen hand eller med hjälp av gymnastikundervisning. Emotionella färdigheter är viktiga för ett harmoniskt och välfungerande känsloliv. Sociala färdigheter bidrar för sin del till att nå positiva sociala mål och främjar kommunikationen mellan människor. Socioemotionella färdigheter hänger samman med elevernas etisk-moraliska tänkande och värderingar. En elev som handlar moraliskt hjälper andra, är social och undviker aggressivt beteende. Läs mera i kapitlet Centralt innehåll som anknyter till målen för gymnastik/Social funktionsförmåga.
Psykisk funktionsförmåga omfattar faktorer som hänför sig till elevernas livskompetens, tillfredsställelse med livet, mentala hälsa och psykiska välbefinnande. Psykiskt välbefinnande omfattar autonomi, kompetens och känsla av social samhörighet. Psykiskt välbefinnande hänger också ihop med exempelvis en positiv självbild, stark självkänsla, känsla av att förstå verkligheten, bra motivation samt erfarenhet av såväl fysisk som social och psykisk trygghet. Till psykiskt välbefinnande hör ytterligare elevens självaktning och känslan av att i utmanande uppgifter och situationer kunna behärska sin sinnesstämning och sina krafter. Att ha kontroll och få socialt stöd, att förbinda sig och att få uppleva meningsfullhet och normalitet främjar det psykiska välbefinnandet. Läs mera i kapitlet Centralt innehåll som anknyter till målen för gymnastik/Psykisk funktionsförmåga.