I slöjd utvecklas man genom att göra, och ämnet kräver mycket tid och långsiktighet. Läranderesultaten i slöjden är i bästa fall just de förmågor och egenskaper som i dagens hektiska värld förväntas av människor, både som arbetstagare och som medborgare. (Kojonkoski-Rännäli 2009.) I slöjden förverkligas på ett naturligt sätt ett utforskande, innovativt och kreativt arbetsgrepp, gemensamt arbete samt möjlighet till fördjupning och koncentration, som främjar utvecklingen av förmågan att tänka och lära sig. (Huovila, R., Hintsa, T., Säilä, J & Rautio, R. 2018.) En bra hantverkare har förmågan att komma med idéer, planera, lösa problem och ta risker, samt estetiska färdigheter, tekniska färdigheter, omdöme och psykisk-motoriska färdigheter. (Kojonkoski-Rännäli 2009.)
Eleven inser, förstår förhållanden mellan orsak och verkan, kan ställa upp mål och lägger märke till sitt lärande genom konkreta aktiviteter, hågkomster, framgångar eller nya försök.
Som grund för planeringen av undervisningen K1, Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen 2014, sidorna 20, 99, 155 och 281.