Kompetens för välbefinnande
Undervisningen ger den studerande material och redskap för att bygga upp och utvärdera sin egen identitet, livsåskådning och världsåskådning genom att bekanta sig med till exempel religiositet och irreligiositet som fenomen samt judendomens, kristendomens och islams gemensamma rötter, deras centrala drag, inflytande på kulturarv och samhällen. Genom att behandla religionsfrihet som en mänsklig rättighet lär sig den studerande att uppfatta sina rättigheter, skyldigheter och sin ställning i samhället. Modulens innehåll stödjer förmågan att förstå och uppskatta sig själv och andra.
Mål för modulen:
- gestalta och kunna analysera judendomens, kristendomens och islams gemensamma rötter, deras centrala drag, inflytande på kulturarv och samhällen samt utveckla kulturell läskunnighet i anknytning till dessa religioner
- kunna analysera religiositet och irreligiositet som fenomen
Kommunikativ kompetens
Genom att introducera religioner och åskådningar som fenomen samt judendomen, kristendomen och islam, får den studerande färdigheter att förstå religionernas och åskådningarnas betydelse och mångfald i livet för den enskilde och samhället. Därmed lär den studerande sig att ta hänsyn till åskådningar i växelverkan med andra och i olika verksamhetsmiljöer. Den studerande skapar sig en uppfattning om vilken betydelse förståelse mellan olika kulturer har för en hållbar framtid, demokrati och fred.
Mål för modulen:
- utveckla en förmåga att agera i miljöer och arbetsliv som präglas av mångreligiositet och kulturell mångfald samt kunna diskutera aktuella frågor i anslutning till religion.
Tvärvetenskaplig och kreativ kompetens
Genom att studera relationen mellan religion och vetenskap, definitionen av religion samt judendomen, kristendomen och islam får den studerande färdigheter att uppfatta religion ur olika vetenskapers och religioners perspektiv. Genom att fördjupa sig i religioners olika tolkningssätt och inre mångfald, vänjer sig den studerande vid att granska information och språkbruk gällande religioner på ett källkritiskt sätt.
Mål för modulen:
- gestalta och kunna analysera den religiösa situationen i världen och de faktorer som påverkar den, liksom även religionernas inre mångfald
- kunna analysera religiositet och irreligiositet som fenomen
- gestalta och kunna analysera judendomens, kristendomens och islams gemensamma rötter, deras centrala drag, inflytande på kulturarv och samhällen samt utveckla kulturell läskunnighet i anknytning till dessa religioner
Samhällelig kompetens
Genom att studera den religiösa situationen i världen, religionsfriheten samt judendomens och islams inflytande på samhället, får den studerande färdigheter i att agera som en ansvarsfull medlem av det demokratiska och människorättsrespekterande samhället och olika sociala gemenskaper. Samtidigt utvecklar den studerande sina färdigheter för att fungera som en del av åskådningsmässigt och kulturellt mångfaldiga arbetsgemenskaper.
Målen för modulen:
- utveckla förmåga att agera i miljöer och arbetsliv som präglas av mångreligiositet och kulturell mångfald samt kunna diskutera aktuella frågor i anslutning till religion.
Etisk kompetens och miljökompetens
Genom att granska religionernas betydelse för skapandet av en hållbar framtid, lär den studerande sig att identifiera strukturer som ger möjlighet för eller hindrar olika gemenskaper att leva på ett hållbart sätt. Samtidigt får den studerande redskap för att förstå de ekologiska, ekonomiska, sociala och kulturella dimensionerna av en hållbar livsstil och hur de är beroende av varandra.
Mål för modulen:
- utveckla förmåga att agera i miljöer och arbetsliv som präglas av mångreligiositet och kulturell mångfald samt kunna diskutera aktuella frågor i anslutning till religion.
Global och kulturell kompetens
Genom att granska religioner och åskådningar som fenomen fördjupar den studerande sina kunskaper om och sin förståelse för sin egen identitet och gymnasiegemenskapens och samhällets mångfald, där olika identiteter, språk, religioner och livsåskådningar lever sida vid sida och i växelverkan med varandra. Genom innehållet som behandlas i modulen, såsom judendomen, kristendomen och islam, lär sig den studerande att identifiera och reflektera över kulturarv, värderingar, olika verksamhetsmiljöer och andra aspekter som kulturella identiteter och levnadssätt bygger på i den egna vardagen, i det finländska samhället, i Europa och på en global nivå. Samtidigt vänjer hen sig vid att värdesätta människors och gemenskapers rätt till olika kulturella identiteter och att agera för en kulturell mångfald.
Mål för modulen:
- gestalta och kunna analysera den religiösa situationen i världen och de faktorer som påverkar den, liksom även religionernas inre mångfald
- gestalta och kunna analysera judendomens, kristendomens och islams gemensamma rötter, deras centrala drag, inflytande på kulturarv och samhällen samt utveckla kulturell läskunnighet i anknytning till dessa religioner
- utveckla förmåga att agera i miljöer och arbetsliv som präglas av mångreligiositet och kulturell mångfald samt kunna diskutera aktuella frågor i anslutning till religion.