Kompetens för välbefinnande
Mål: Den studerande bekantar sig med ett fenomen i anknytning till välbefinnande ur ett psykiskt, biologiskt, socialt och kulturellt perspektiv
Kompetensen för välbefinnande kan stärkas till exempel genom att granska hur sömnen inverkar på lärandet. I samband med lärandet kan välbefinnandet till exempel behandlas med hjälp av målorientering och teorier om självtillit.
Kommunikativ kompetens
Mål: Den studerande kan förklara kännetecknen för och skillnaderna mellan medveten och icke-medveten aktivitet.
Den studerandes kommunikativa kompetens kan stärkas genom att målet behandlas på olika sätt ur ett psykiskt, biologiskt, socialt och kulturellt perspektiv.
Mål: Den studerande kan beskriva psykiska, biologiska, sociala och kulturella faktorer i anknytning till lärande samt utifrån denna kunskap kunna utvärdera och utveckla sitt eget lärande och sina studiefärdigheter.
Till exempel granskning av lärandets sociala aspekter och olika lärkulturer främjar målen för kommunikativ kompetens.
Tvärvetenskaplig och kreativ kompetens
Mål: Den studerande förstår hurdan vetenskap psykologin är och att psykologisk kunskap baserar sig på forskning.
Den tvärvetenskapliga kompetensen kan stärkas till exempel genom att granska den vetenskapliga forskningen som process och olika exempel på kvalitativ och psykologisk forskning.
Mål: Den studerande kan beskriva de grundläggande dragen i vetenskapligt tänkande ur psykologins perspektiv.
I anslutning till detta mål stödjer bland annat granskning av vetenskaplig kunskap och vardagskunskap målen för tvärvetenskaplig kompetens.
Mål: Den studerande kan beskriva psykiska, biologiska, sociala och kulturella faktorer i anknytning till lärande samt utifrån denna kunskap kunna utvärdera och utveckla sitt eget lärande och sina studiefärdigheter.
Innehåll som berör lärandet, såsom lärstrategier, metakognition och olika lärkulturer hjälper den studerande att nå målen för tvärvetenskaplig och kreativ kompetens.
Samhällelig kompetens
Mål: Den studerande kan beskriva psykiska, biologiska, sociala och kulturella faktorer i anknytning till lärande samt utifrån denna kunskap kunna utvärdera och utveckla sitt eget lärande och sina studiefärdigheter.
Bland de centrala innehållen stödjer en granskning av till exempel metakognition, målinriktningar och tilltro till sin egen förmåga målen för samhällelig kompetens.
Etisk kompetens och miljökompetens
Mål: Den studerande kan beskriva psykologiska, biologiska, sociala och kulturella faktorer i samband med människans aktivitet.
Den etiska kompetensen kan stärkas till exempel att granska etiska principer som berör psykologisk forskning.
Global och kulturell kompetens
Mål: Den studerande kan beskriva psykologiska, biologiska, sociala och kulturella faktorer i samband med människans aktivitet.
Perspektiv som är viktiga med tanke på den globala och kulturella kompetensen lyfts fram till exempel då man granska olika exempel på skillnader och likheter mellan kulturer.