Suositeltava päivittäinen liikuntamäärä eri-ikäisille koululaisille

 Med fysisk funktionförmåga avses kroppens förmåga att klara av uppgifter som kräver fysisk ansträngning. Den fysiska funktionsförmågan märks när man ska röra på sig för egen maskin, när man håller på med olika fritidssysselsättningar och när man ska klara av normala, dagliga sysslor.

Med en god fysisk funktionsförmåga orkar du

  • släpa dig till skolan, hem eller till stan för att hänga,
  • bära din skol- och fritidsutrustning utan dina föräldrars frakthjälp och
  • koncentrera dig, skriva, rita och pyssla med allt möjligt både i skolan och på fritiden.

Också hälsosamt och mångsidigt käk och tillräcklig nattsömn hjälper dig med allt det här. Den fysiska funktionsförmågan inverkar väsentligt på den egna orken, välmåendet och hälsan.

Uthållighet, rörlighet, snabbhet, styrka och skicklighet är delområden inom den fysiska funktionsförmågan, som alla kan förbättra om de vill. Fysisk funktionsförmåga kan inte lagras såsom pepparkakor i en burk, utan de här delområdena kräver en viss mängd övning och motion för att utvecklas och upprätthållas.

Förutom att din lärare sätter fart på dig under gymnastiklektionerna utvecklas din fysiska funktionsförmåga också under spel- och tävlingar på rasterna och när du på fritiden håller på med sunda fritidssysselsättningar. Om du minst en timme per dag rör på dig så att du flåsar och småsvettas, utvecklas din fysiska funktionsförmåga och hålls på tillräckligt bra nivå för att du ska orka genom hela skoldagen och också klara av fritidens utmaningar.