Uthållighet är kroppens förmåga att stå emot trötthet. Uthållighetsegenskaperna återspeglar till mångt och mycke andnings- och cirkulationsorganens funktionsförmåga. Uthållighetsträning har ett flertal positiva effekter på hjärtat och blodomloppet samt speciellt på skolorken. Uthållighet enligger som grund för all rörelse, för med hjälp av detta orkar eleven exempelvis gå eller cykla till skolan och tillbaka och simma tillbaka till stranden på sommaren.
God uthållighet och rörelsefärdigheter hjälper eleven förutom att springa eller åka skidor, också att koncentrera sig i skolan. En god fysisk uthållighetskondition är kopplad till bland annat skolframgång och bra skolvitsord.
20 meters skyttellöpning mäter uthålligheten och rörelseförmågan. Utgående från mätningen kan man indirekt uppskatta elevens maximala syreupptagningsförmåga.
Motionsformer där flera stora muskelgrupper används, såsom i skidåkning, simning, löpning eller cykling är bra uthållighetsträning. Även många bollspel förbättrar uthålligheten, om man spelar fortlöpande utan pauser. För att utveckla uthålligheten och rörelseförmågan är målet att 7–13-åringar skulle röra på sig minst 1,5 timmar och 13–16-åringar minst en timme. Lärare: se till att det under gymnastiklektionerna finns tillräckligt med kontinuerlig fysisk aktivitet för alla.
Resultatet i tabellen är prestationstiden (min:sek).
årskurs 5 flickor > 4:41 pojkar > 6:00 |
årskurs 8 flickor > 5:21 pojkar > 7:22 |
Eleven klarar bra av vanliga vardagssysslor som kräver uthållighet och rörelsefärdigheter. Uppmuntra eleven att fortsätta på samma sätt genom att fortsätta med de levnadsvanor och fritidssysslor som upprätthåller den fysiska aktiviteten. Påminn också eleven om mångsidig kost och tillräcklig nattsömn! |
årskurs 5 flickor 3:16–4:40 pojkar 3:59–5:59 |
årskurs 8 flickor 3:30–5:20 pojkar 5:00–7:21 |
Elevens uthållighet och rörelseförmåga är på en nivå, där hon eller han klarar av vanliga vardagssysslor. Vardagsmotion, exempelvis att ta sig till och från skolan för egen kraft eller att leka utelekar tillsammans med kompisar, att sova tillräckligt och äta mångsidigt, är ytterst viktigt för att orka både i skolan och på fritiden. Det viktigaste vore att eleven flera gånger i veckan rörde på sig så att hon eller han blir andfådd. Detta är en god grund för att öka sin aktivitet och testa på olika fritidssysselsättningar! |
årskurs 5 flickor < 3:15 pojkar < 3:58 |
årskurs 8 flickor < 3:29 pojkar < 4:59 |
Eleven behöver träna uthålligheten och rörelsefärdigheterna. Uthålligheten är den grund, på vilken den fysiska funktionsförmågan kan byggas. Motionsformer som förbättrar uthålligheten, exempelvis att gå, jogga och cykla, stärker senor, leder, muskler och speciellt hjärtat och lungorna. En god uthållighet, hälsosam mat och tillräcklig sömn hjälper barnet att orka både i skolan och på fritiden. Uppmuntra eleven att öka vardagsmotionen, exempelvis genom att ta sig till kamrater, fritidssysselsättningar och skolan för egen kraft. |