Det är viktigt att personal inom småbarnspedagogik och utbildning regelbundet samarbetar med andra lokala myndigheter för att identifiera och ingripa i mobbning, trakasserier, diskriminering och våld. De viktigaste samarbetspartnerna är elev- och studerandevårdstjänster och rådgivningstjänster, socialväsendet och hälsovården inom välfärdsområdena samt ungdomsväsendet och polisen.

Ett barn eller en ung person som mobbar, diskriminerar andra och beter sig våldsamt ska få hjälp genom samarbete mellan myndigheterna. Samarbetet ska vara omedelbart och direkt samt utgå från barnets och den ungas bästa.  

I händelse av mobbning, trakasserier, diskriminering och våld har läraren, rektorn eller ledaren alltid möjlighet att anonymt konsultera elev- och studerandevårdstjänsternas personal, polisväsendet, barnskyddet eller annan socialvård, hälsovården och rådgivningstjänsterna samt ungdomsväsendet.

Hjälp barnet utan dröjsmål! – Samarbete mellan myndigheterna

I myndighetssamarbetet är det viktigt att identifiera utmaningarna med barns och ungas säkerhet och välbefinnande. Barnets bästa ska vara den primära principen i det sektorsövergripande samarbetet. Samarbetsrutiner och -principer avtalas lokalt med välfärdsområdets barnrådgivning, hälsovården, fostrings- och familjerådgivningen samt andra tjänster inom socialväsendet, såsom barnskyddet. 

Sektorsövergripande samarbete i enskilda barns och ungas ärenden genomförs i allmänhet i första hand med vårdnadshavarens samtycke. Samarbetet ska ske med iakttagande av bestämmelserna om sekretess och utlämnande av uppgifter. Till samarbetet mellan olika myndigheter hör i hög grad rätten till anonym konsultation.  

Samarbetet med polisen utgörs framför allt av övervakning av hur barnen och de ungas säkerhetssituation utvecklas och tillhörande insatser som avtalas tillsammans med andra aktörer. Polisens verksamhet för barn och unga anknyter till arbetsformerna för polisens förebyggande verksamhet, såsom ankarverksamhet. Polisen undersöker fallen självständigt utifrån brottsanmälningar. 

Man bör också samarbeta med brand- och räddningsmyndigheterna för att främja beredskap och säkerhet. Skolor, läroanstalter och småbarnspedagogiken ska också förbereda sig inför mer omfattande våldshandlingar.