Merkittävä muutos eurooppalaisessa toimintaympäristössä on Euroopan neuvoston piirissä tuotettu yhteinen eurooppalainen viitekehys kielten opetusta, oppimista ja kielitaidon arviointia varten. Se on saavuttanut sekä virallisissa kannanotoissa että kieltenopetuksen ammattilaisten parissa vahvan aseman. Viitekehys sisältää laaja-alaisen kartoituksen niistä tekijöistä, joilla voidaan kuvata erilaisen kielen käytön ja oppimisen ominaisuuksia ja kielitaidon tasoja.
Målen för gymnasiets lärokurser
Lukiossa ei ole hyvän osaamisen kriteereitä vaan ainoastaan kunkin oppimäärän tavoitteet:
Ajallinen sijoittuminen |
Kieli |
Kuullun ymmär- |
Puhu- |
Tekstien ymmär- |
Kirjoitta- |
---|---|---|---|---|---|
Lukion päättövaihe | Englanti A-kieli | B2.1 | B2.1 | B2.1 | B2.1 |
Lukion päättövaihe |
Muut A-kielet |
B1.1-B1.2 |
B1.1 |
B1.2 |
B1.1-B1.2 |
Lukion päättövaihe |
Englanti B1 |
B1.2 |
B1.2 |
B1.1 |
B1.2 |
Lukion päättövaihe |
Englanti B2 |
B1.1 |
B1.1 |
B1.1 |
B1.1 |
Lukion päättövaihe |
Muut B2-kielet |
A.2.2 |
A2.1-A2.2 |
A2.2-B1.1 |
A2.1-A2.2 |
Lukion päättövaihe |
Englanti B3 |
B1.1 |
A2.2 |
B1.1 |
B1.1 |
Lukion päättövaihe |
Muut B3-kielet |
A2.1-A2.2 |
A2.1 |
A2.1-A2.2 |
A1.3-A2.1 |
Lukion |
toinen kotimainen (ruotsi) |
B2.1 |
B1.2 |
B2.1 |
B1.2 |
Lukion |
toinen kotimainen (ruotsi) |
B1.2 |
B1.1 |
B1.2 |
B1.1 |
Viitekehyksen käytäntöä noudattavat taitotasokoodit on nimetty selvennykseksi seuraavasti (suluissa lyhyt esimerkki):
- A1.1: Kielitaidon alkeiden hallinta (esim. muutamia opittuja fraaseja)
- A1.2: Kehittyvä alkeiskielitaito (esim. yksinkertainen viestiminen aivan perusasioista)
- A1.3: Toimiva alkeiskielitaito (esim. sosiaalisen kanssakäymisen perusta)
- A2.1: Peruskielitaidon alkuvaihe (esim. laajempi kyky sosiaaliseen kanssakäymiseen ja perusasioista viestintään)
- A2.2: Kehittyvä peruskielitaito (esim. kyky osallistua aktiivisemmin viestintään, kyky kertoa)
- B1.1: Toimiva peruskielitaito (esim. kyky ylläpitää vuorovaikutusta melko monenlaisissa tilanteissa, kyky selviytyä kielialueella)
- B1.2: Sujuva peruskielitaito (esim. kyky säännölliseen vuorovaikutukseen ja ilmaista informaatiota melko monipuolisesti)
- B2.1: Itsenäisen kielitaidon perustaso (esim. tehokkaan argumentoinnin perustaito)
- B2.2: Toimiva itsenäinen kielitaito (esim. tehokas argumentointi, vuorovaikutuksen hallinta ja kasvava kielellinen tietoisuus)
- C1.1: Taitavan kielitaidon perustaso (esim. laajat kieliresurssit, jotka mahdollistavat varsin sujuvan ja tarkan viestinnän)
- C1.2: Kehittyvä taitava kielitaito (esim. sujuva viestintä)
Taitotasojen kuvauksessa kuvataan viestinnässä esiintyviä teemoja, tehtäviä ja tekstejä ja viestinnän olosuhteita ja rajoituksia. Tuottavan kielitaidon osalta käsitellään kielen laajuutta ja virheettömyyttä ja puhumisen osalta lisäksi sujuvuutta ja ääntämistä. Taitotasoasteikko esittää näiden piirteiden progression tasolta toiselle.
Text: Sauli Takala, 2003