Att arbeta med ordkonst på gymnasiet är ett utmärkt sätt att fördjupa den studerandes intresse för språk, litteratur och övrig kultur och öka medvetenheten om det egna jaget som språkanvändare i kommunikation med andra.
Ordkonsten är en tvärkonstnärlig konstform som stärker språkkänslan genom kreativa metoder. Med andra ord är den ett utmärkt sätt att stärka det som i läroplansgrunderna går under rubriken Tvärvetenskaplig och kreativ kompetens.
Fantasin och berättandet står alltid i centrum när man arbetar med ordkonst i undervisningen. Målet är att den studerande ska hitta glädjen i språket och få upplevelser av hur berättandet, läsandet och skapandet av texter bildar en organisk helhet. Ordkonst kan trösta, provocera, roa och förundra. Så blir ordkonsten något som stärker den studerandes kompetens för välbefinnande.
Ibland förväxlas ordkonst med kreativt skrivande, men ordkonsten handlar om en bredare palett av konstformer och genrer där det skrivna ordet är en central komponent. I ordkonstundervisningen utgår man från ett vidgat textbegrepp och kombinerar skrivande, muntligt berättande, drama, digitala medier, bildkonst, musik och andra uttrycksformer. Också kulturkännedom och traditioner har sin givna plats inom ordkonsten. Tvärkonstnärligheten ger fina möjligheter till ämnesövergripande samarbete.
Genom ordkonstuppgifter får den studerande undersöka texter som är skapade av andra och samtidigt inspireras av dem i sitt eget berättande. Uttrycksförmågan, kreativiteten och medvetenheten om den egna skapandeprocessen utvecklas parallellt med färdigheten att analysera och tolka texter. Den studerandes identitet som språkanvändare och ordkonstnär fördjupas. Upplevelsen av att skapa nytt och hitta ett personligt uttryck i kombination med att få dela sina texter med andra i ett tryggt sammanhang stärker självförtroendet.
Precis som all kreativ verksamhet väcker ordkonsten känslor av frihet och flow, men ibland också känslor av kaos och frustration. Ramar och instruktioner behövs för att hjälpa den studerande att komma igång med sin skapandeprocess. Samtidigt ska det vara tillåtet att gå utanför dessa och låta berättandet hitta andra vägar. Det är viktigt att den studerande förstår att infallen och associationerna, de inre bilderna, berättarglädjen och upplevelsen av flow är viktigare än slutresultatet.
Genom ordkonstundervisningen får den studerande insikter om hur den kreativa processen fungerar både individuellt och i grupp. Hen tar i bruk nya verktyg för att utveckla och finslipa texter och lär sig kombinera olika texter till spännande helheter. Att samla material, skriva synopsis och hitta idéer och inspiration i många olika källor blir ett naturligt sätt att arbeta. Den studerande får också vara delaktig i att föreslå inspirationskällor och hitta på nya metoder och uppgifter för undervisningen i ordkonst.
Den studerandes kommunikativa kompetens stärks genom arbete med både muntliga och skriftliga ordkonstuppgifter. Att vänja sig vid att ta emot respons på sina alster och kommentera andras på ett konstruktivt sätt ger insikter om hur kommunikationen mellan människor fungerar. All respons ska vara konstruktiv och uppmuntrande och frågor kring korrigering och betygsättning läggs åt sidan.
Nedan ges några förslag på ingångar till ordkonstundervisningen.