Även läsning är numera en sorts lagsport, det kan vara roligare att läsa tillsammans än att läsa ensam. Att läsa tillsammans kan också sporra en svagare läsare.
I ordkonst bygger skrivandet på läskunnigheten. Utdrag ur olika texter granskas tillsammans på ett upplevelseinriktat sätt. Man fångas av litteraturen genom eget och gemensamt arbete: till exempel kan en intressant fiktiv karaktär fungera som inspiration vid skapandet av nya karaktärer.
Utvecklingen till att bli en aktiv läsare börjar redan innan barnet föds. Den läsande gemenskapen breddas tidigt från familjen till andra släktingar, småbarnspedagogiken, skolan, fritidsaktiviteter, vänner, läsargemenskaper i anslutning till studierna och de läsfärdigheter som arbetslivet kräver.
På lässtigen är textvärlden mångsidig, eftersom vi dagligen läser och möter många olika texter och texttyper. För att kunna stöda barnet eller den unga in i en läsande livsstil är det viktigt att vara medveten om de läsgemenskaper som hen lever bland samt vilka läsargemenskaper hen kommer att möta senare i livet.
Bilden Många vägar till att bli en läsare och den bifogade texten visar steg för steg elevens väg mot en läsande livsstil. Texten fungerar också som förklaring till bilden.