Utgångspunkten för förberedelserna inför läsåret 2022–2023 är att eleverna deltar i närundervisning och att återhämtningen från den exceptionella situationen har planerats lokalt. Coronapandemins inverkan på hur undervisningen ordnas eller mängden distansundervisning har varit olika på olika håll i Finland, varmed även åtgärderna som behövs för återhämtningen kan skilja sig från varandra.
Coronasituationen har på många sätt kunnat påverka skolgången och undervisningen, och effekterna av distansundervisningsperioderna i anslutning till coronapandemin och undantagsarrangemangen inom närundervisningen kan vara långvariga. I synnerhet de elever som sedan tidigare har haft svårigheter med skolgången har lidit av coronasituationen. Lokalt eller ur vissa elevers synvinkel kan det uppstå välfärds-, gemenskaps-, inlärnings- eller kunskapsbrister som det finns skäl att utreda och korrigera på olika sätt. Det är fortfarande nödvändigt att diskutera och dela erfarenheter av den exceptionella situationen och konsekvenserna av den. Med tanke på hela skolgemenskapen är det särskilt viktigt att stärka gemenskapen och korrigera det eventuella underskottet relaterat till gemenskap, eftersom man till exempel inte har kunnat ordna många skolfester, gemensamma utfärder eller andra gemensamma evenemang på samma sätt som tidigare.
Utbildningsstyrelsen rekommenderar att undervisningsanordnarna fortsätter sina planerade återhämtningsåtgärder, preciserar åtgärderna vid behov och beslutar om tidpunkten för återhämtningsplaneringen. Beroende på den lokala situationen bedöms hurdan planering återhämtningen från coronasituationen kräver och hur länge coronasituationen bör beaktas. Lokalt kan man också besluta att utarbeta en separat återhämtningsplan eller att inkludera de planerade åtgärderna i läsårsplanen.
Under exceptionella tider är det viktigaste att trygga en så vanlig och god vardag som möjligt inom småbarnspedagogik och utbildning för barn och unga. Samtidigt är det nödvändigt att sörja för personalens och ledningens välbefinnande och ork. I barns och ungas vardag har skolans rutiner och dagliga verksamhet en viktig skyddande effekt vid kriser. I en krissituation kan det vara lugnande att koncentrera sig på skolans kärnuppgifter och rutiner. I exceptionella situationer kan också utvecklingen av skolans verksamhet i bästa fall stödja den lokala återhämtningen från corona. Det är viktigt att fundera på hur utvecklingen kunde sammanlänkas så att den stöder undervisningens vardag samt elevernas och personalens välbefinnande.
I återhämtningsplaneringen är det viktigt att ur olika elevers samt personalens och vårdnadshavarnas synvinkel beakta de åtgärder som behövs.
- Elever, t.ex.
- elever som har brister i självregleringen eller svaga färdigheter som krävs för lärandet
- elever med inlärnings- och/eller välfärdsunderskott
- elever som är särskilt belastade av den utdragna exceptionella tiden
- elever med intensifierat och särskilt stöd
- elever med invandrarbakgrund
- elever i risk för marginalisering
- elever som varit frånvarande länge eller ofta
- elever som hör till en riskgrupp eller som länge varit frånvarande på grund av att en familjemedlem hör till en riskgrupp
- elever som återvänder från hemundervisning
- Lärare och övrig personal, t.ex.
- lärare som är särskilt belastade av den utdragna exceptionella tiden
- som varit frånvarande länge eller ofta
- som hör till en riskgrupp eller som länge varit frånvarande på grund av att en familjemedlem hör till en riskgrupp
- Vårdnadshavare, t.ex.
- vårdnadshavare som är särskilt belastade av den utdragna exceptionella tiden
- vårdnadshavare till elever med invandrarbakgrund och vårdnadshavare i flerspråkiga familjer.
Som hjälp för återhämtningsplaneringen kan man till exempel använda följande frågor:
Reflektion och uppföljning av situationen
- Hur behandlas coronasituationen och hur delas erfarenheter av corona?
- Vilka olika åtgärder behövs ur ett regionalt, lokalt eller skolspecifikt perspektiv eller ur olika gruppers perspektiv?
- Hur samlar man in information om konsekvenserna av den exceptionella tiden och hur utnyttjas informationen?
- Hur stöder och skapar man förtroende för framtiden och stärker framtidstron?
- Vad av det man lärt sig under pandemin kan man dra nytta av i fortsättningen, och hur?
Inlärning, kompetens, handledning och stöd
- Hur stöds lärandet eller hur korrigeras eventuella inlärnings- och kompetensbrister?
- Hur beaktas det att eleverna under exceptionella förhållanden till exempel har börjat skolan, ett nytt läroämne eller studerat läroämnen som är viktiga för avgångsbetyget i årskurserna 7-9, såsom konst- och färdighetsämnen som är gemensamma för alla?
- Hur beaktas de förändringar som utvidgningen av läroplikten medför i handledningen?
- Hur fortsätter man med undervisning som kompletterar den grundläggande utbildningen och som eventuellt avbrutits på grund av coronaviruset, till exempel undervisning i det egna modersmålet?
- Hur säkerställer man att de tjänster och rimliga anpassningar som rättigheterna för elever med funktionsnedsättning kräver förverkligas?
Frånvaro
- Hur utreds situationer och stödbehov hos elever som varit frånvarande länge?
- Hur säkerställer man att elever som varit frånvarande länge, till exempel elever med invandrarbakgrund, får stöd för sina studier?
- Hur ordnas undervisningen för elever som återvänder från hemundervisning till den grundläggande utbildningen? (Läs mer om hemundervisningen på sidan Hemundervisning.)
- Utarbetas läroplaner för elever som av olika orsaker varit frånvarande länge?
Välfärd, delaktighet, samarbete och ledarskap
- Hur stöder och ökar man elevernas välbefinnande, delaktighet och känsla av gemenskap?
- Hur stärks elevernas fysiska aktivitet under skoldagen och tillräcklig motion som främjar välbefinnandet, orken och inlärningen?
- Hur kan man göra elever, personal och vårdnadshavare delaktiga och hur hör man dem?
- Hur utvecklas morgon- och eftermiddagsverksamheten samt klubbverksamheten utifrån lärdomarna från pandemitiden?
- Hur fortsätter och förnyar man samarbetet mellan hemmet och skolan?
- Hur fortsätter man med avbrutna projekt eller samarbete med olika aktörer, till exempel internationella kontakter?
- Vad bör beaktas i ledningspraxis och omsorgen om personalens välbefinnande?
- Vilket stöd eller vilken utbildning behövs för att stärka lärarnas och den övriga personalens kristålighet och resiliens?