Det är bra att lokalt planera hur återhämtningen från den exceptionella situationen ska fortsätta och hur detta ska beaktas när småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen ordnas. Man har strävat efter att genomföra verksamheten så att den motsvarar normala förhållanden och beaktat barnens synvinkel samt myndigheternas anvisningar och rekommendationer. Trots att småbarnspedagogiken och förskolan har varit öppna under hela coronapandemin, har pandemin på många sätt kunnat påverka barnens möjligheter att delta i småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen. Inom småbarnspedagogiken har man ordnat stimulerande verksamhet på distans för barn som är hemma, och förskoleundervisningen har också ordnats i form av distansundervisning. Coronapandemins inverkan på småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen har varit mycket olika på olika håll i Finland, och därför kan även nödvändiga åtgärder för återhämtningen variera.
Utbildningsstyrelsen rekommenderar att anordnare av småbarnspedagogik och förskoleundervisning fortsätter med sina planerade åtgärder för återhämtning, preciserar åtgärderna vid behov och beslutar om tidpunkten för planeringen av återhämtning. Den lokala situationen avgör hurdan planering som behövs och hur länge coronasituationen bör beaktas. Lokalt kan man också besluta att utarbeta en separat återhämtningsplan eller att inkludera de planerade åtgärderna i verksamhetsplanen.
Under exceptionella tider är det viktigaste att trygga en så vanlig och god vardag som möjligt inom småbarnspedagogik och utbildning för barn. Samtidigt är det nödvändigt att sörja för personalens och ledningens välbefinnande och ork. Småbarnspedagogikens och förskoleundervisningens rutiner och dagliga verksamhet har en viktig skyddande effekt för barnen vid kriser. I en krissituation kan det vara lugnande att koncentrera sig på rutinerna inom småbarnspedagogiken och i förskoleundervisningen. Utvecklingen av verksamheten kan också i bästa fall stödja den lokala återhämtningen från pandemin. Det är viktigt att reflektera över hur utvecklingen kan kopplas samman med vardagen inom småbarnspedagogiken och i förskoleundervisningen samt med barnens och personalens välbefinnande. När verksamhetsårets börjar bör enheterna för småbarnspedagogik och förskoleundervisning föra diskussioner om pandemitiden, dela erfarenheter och skapa gemenskap.
Även om coronasituationen inte har orsakat exceptionella arrangemang inom småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen överallt, har epidemin kunnat fördjupa tidigare uppkomna problem och försvåra lösandet av dem lokalt eller ur individens synvinkel. Det kan även behövas olika slags åtgärder för återhämtningen inom samma område, inom småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen och inom verksamhetsenheten.
Vid planering av återhämtningen är det viktigt att beakta nödvändiga åtgärder ur barnens, personalens och vårdnadshavarnas synvinkel.
Barn, exempel:
- barn som behöver stöd med sin självreglering eller förmåga att arbeta i grupp
- barn för vilka pandemin har påverkat lärandet och/eller välbefinnandet
- barn som är särskilt belastade av den utdragna, exceptionella tiden
- barn som behöver stöd
- barn med invandrarbakgrund
- barn som riskerar utslagning
- barn som varit frånvarande länge eller ofta
- barn som hör till en riskgrupp eller som länge varit frånvarande på grund av att en familjemedlem hör till en riskgrupp.
Personal inom småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen, exempel:
- personal som är särskilt belastade av den utdragna, exceptionella tiden
- som varit frånvarande länge eller ofta
- som hör till en riskgrupp eller som varit frånvarande på grund av att en familjemedlem hör till en riskgrupp.
Vårdnadshavare, exempel:
- vårdnadshavare som är särskilt belastade av den utdragna, exceptionella tiden
- vårdnadshavare till barn med invandrarbakgrund och vårdnadshavare i flerspråkiga familjer.
Vid planering av återhämtningen kan man till exempel använda följande frågor:
Reflektion och uppföljning av situationen
- Hur behandlar man pandemin och hur delar man erfarenheter av corona?
- Vilka olika åtgärder behövs ur ett regionalt eller lokalt perspektiv eller ur verksamhetsenhetens eller olika gruppers perspektiv?
- Hur utjämnar man eventuella skillnader mellan olika enheter som ordnar småbarnspedagogik?
- Hur behandlar man pandemin i småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen och hur delar man erfarenheter av corona?
- Hur samlar man in information om konsekvenserna av den exceptionella tiden och hur utnyttjas informationen?
- Hur stöder och skapar man förtroende för framtiden och stärker framtidstron?
- Hur ser man till att bevara de verksamhetssätt som utvecklats under pandemitiden och som har visat sig vara bra?
- Hur och på vilket sätt kan man i fortsättningen dra nytta av det man lärt sig under pandemin?
Lärande och stöd
- Hur stöder man lärandet eller hur åtgärdar man pandemins eventuella konsekvenser som uppstått när det gäller deltagande, lärande eller kunnande?
- Hur beaktar man det att barnen har inlett småbarnspedagogik eller förskoleundervisning under exceptionella förhållanden?
-
Hur säkerställer man tillgången till småbarnspedagogik för barn med invandrarbakgrund, kontinuiteten i småbarnspedagogiken och nödvändigt pedagogiskt stöd?
- Hur säkerställer man de tjänster som krävs för tillgodoseendet av barnets rättigheter för barn med en funktionsnedsättning, sjukdom, fördröjd utveckling eller annan fördröjd utveckling eller inlärning som försämrar funktionsförmågan?
Frånvaro
- Hur stöder man återgången till småbarnspedagogiken eller hur åtgärdar man avbrott i deltagande?
- Hur utreder man individuella situationer och eventuella stödbehov hos barn som varit frånvarande länge och som återvänder till småbarnspedagogiken?
- Hur säkerställer man att barn som varit frånvarande länge, till exempel barn med invandrarbakgrund, får stöd?
Välbefinnande, delaktighet, samarbete och ledarskap
- Hur stöder och ökar man barnens välbefinnande, delaktighet och känsla av gemenskap?
- Hur säkerställer man tillräcklig fysisk aktivitet för barnen under dagen för att främja välbefinnandet, orken och lärandet?
- Hur involverar och hör man barnen, personalen och vårdnadshavarna?
-
Hur kommunicerar man om småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen till hemmen och hur fortsätter samarbetet mellan hemmet och småbarnspedagogiken?
- Hur fortsätter man med avbrutna projekt eller samarbete med olika aktörer, till exempel internationella kontakter?
- Vad bör man beakta när det gäller ledningspraxis och personalens välbefinnande?
- Vilket stöd eller vilken utbildning behövs för att stärka lärarnas och den övriga personalens kristålighet och resiliens?