När coronasituationen stabiliseras är målet att tillsammans bygga upp en smidig vardag som präglas av välbefinnande och trygghet. Utöver återhämtningen från pandemin kan även Rysslands attack mot Ukraina ha påverkat atmosfären inom småbarnspedagogiken.
Pyöräileviä lapsia

Sidorna uppdateras inte längre. Den här sidan uppdaterades senast sommaren 2022.

Det är bra att fästa vikt vid återhämtningen redan medan krisen pågår. Under exceptionella tider är det viktigaste att se till att barnen inom småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen har en så vanlig och bra vardag som möjligt. Samtidigt är det viktigt att sörja för hela personalens, även ledningens, välbefinnande och ork så att de kan koncentrera sig på undervisning och fostran. Under pandemin har man också kunnat lära sig nytt och hitta nya verksamhetssätt och styrkor som kan utnyttjas i framtiden. Likaså har det eventuellt varit nödvändigt att ta i bruk verksamhetsmodeller som det finns skäl att avstå från när situationen stabiliseras.

Småbarnspedagogikens och förskoleundervisningens ledning och personal har gjort ett mycket viktigt och fint arbete för att trygga lärandet, välbefinnandet och verksamheten i vardagen under pandemin. Inom småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen har man tillsammans lyckats utveckla resiliens och kristålighet – båda behövs alltjämt. Effekterna av pandemin kan vara långvariga och de kan även visa sig med fördröjning under en lång tid. Pandemins effekter flätas också samman med effekterna av andra kriser och det är inte längre möjligt att entydigt identifiera vad som orsakat följderna.

Syftet med detta material från Utbildningsstyrelsen är att stödja anordnare av småbarnspedagogik och förskoleundervisning, samt verksamhetsställena, att återhämta sig från den exceptionella tiden under de senaste åren. Stödmaterialet tar upp sådana faktorer som kan vara bra att fästa vikt vid i början av verksamhetsåret 2022–2023 i samband med den lokala planeringen av verksamheten inom småbarnspedagogik och förskoleundervisning, samt för återhämtningen efter pandemin. I materialet ingår observationer utifrån undersökningar och utredningar om hur pandemin har påverkat småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen och om hur man kan återhämta sig från den.