Utgångspunkten för förberedelserna inför hösten 2022 är den lokala planeringen för att återhämta sig från coronapandemin. Utbildningsstyrelsen rekommenderar att utbildningsanordnarna fortsätter med sina planerade återhämtningsåtgärder, preciserar åtgärderna vid behov och beslutar om tidpunkten för planeringen av återhämtningen. Det har funnits regionala variationer i coronasituationen och därmed krävs lokal bedömning av behovet och omfattningen på planeringen av återhämtningen. Det är viktigt att särskilt uppmärksamma de studerande som inte framskridit i sina studier under pandemin och som inte kunnat förvärva kunnande i arbetslivet på grund av pandemin. Behovet av stöd kan också ha ökat för de studerande som haft utmaningar med de digitala färdigheterna eller studiemotivationen under distansutbildningen.
Målet med de återhämtande åtgärderna ska vara att bygga en ännu mer flexibel yrkesutbildning där man kombinerar de fungerande strukturerna med det nya kunnande och de nya erfarenheter och verksamhetsmodeller som man utvecklat under pandemin. Samtidigt ska man fortsätta att med mångsidiga stödåtgärder åtgärda konsekvenserna som de exceptionella förhållandena har orsakat för lärandet och välbefinnandet.
Vid anordnandet av yrkesutbildning höstterminen 2022 är det bra att beakta följande:
- Kom ihåg att den tillfälliga lagändringen om möjligheten att ordna yrkesprov på andra ställen än arbetsplatser inte längre är i kraft.
- Följ upp genomförandet av de studerandes personliga utvecklingsplaner för kunnandet och hur studierna framskrider, planerna ska vara aktuella och uppdateras vid behov.
- Skapa en tydlig ansvarsfördelning mellan lärare, studerandevården och andra aktörer och svara snabbt på de studerandes behov av stöd. Informera de studerande om studerandevårdstjänsterna och andra åtgärder som stöder lärandet och välbefinnandet.
- Sträva efter att all interaktion och kommunikation är uppmuntrande och sporrande och stärker de studerandes och gemenskapens framtidstro.
- Skapa en positiv stämning i studierna.
- Stärk samhörigheten, fokusera på gruppbildning och främja på mångsidiga sätt delaktigheten för de studerande.
- Se till att systematiskt och i tillräcklig mån i förhållande till omständigheterna, följa upp:
- de studerandes och gemenskapens välbefinnande
- hur de studerande framskrider i studierna
- behovet, inriktningen och effekterna av eventuella stödåtgärder.
- Gör upp en verksamhetsplan för hur man kan identifiera svårigheter och problem i ett tidigt skede samt för hur man kan ingripa snabbt. Planera därtill hur detta arbete ska fördelas.
- Beakta likabehandlingen av studerande som har ett annat modersmål än läroanstaltens undervisningsspråk eller studerande som är i behov av annat stöd (inkl. stödtjänster, stödundervisning, studiebidrag).
- Utvärdera situationen samt behovet av stöd för lärandet eller studerandevård för de studerande som på grund av att de själva eller en familjemedlem hör till en riskgrupp, har studerat på distans en längre tid.
- Använd erfarenheterna från pandemitiden: diskutera tillsammans med de studerande och undervisningspersonalen om fördelarna och nackdelarna med distans-, när- eller hybridundervisning i relation till de studerandes självstyrning och förmåga att hantera sina studier.
- Utveckla anvisningarna, modellerna för handledningen och stödet samt modellerna för kamratstöd.
- Se över om eventuella självständiga prestationer som ökat under pandemin är ändamålsenliga. Utvärdera också vilka eventuella tilläggsbehov det finns för att förvärva kunnande.
- Främja samarbetet med arbetslivet:
- Prognostisera det regionala arbetslivets kompetensbehov i aktivt samarbete med olika aktörer och främja på så sätt kontakten mellan arbetsplatserna och de framtida yrkeskunniga.
- Använd fullt ut de flexibla möjligheterna för utbildningen som ordnas på arbetsplatserna (läroavtalsutbildning, utbildningsavtal, övergången från utbildningsavtal till läroavtalsutbildning särskilt i slutskedet av studierna).
- Läroanstaltens personal informerar om utbildnings- och läroavtalens flexibla möjligheter vid sina regelbundna besök på arbetsplatserna.
- Stöd arbetsplatserna under tiden för utbildnings- och läroavtalen när det gäller den studerandes undervisning och handledning genom att följa upp genomförandet av utbildnings- och läroavtalen.
- Använd den nationella arbetslivsresponsen i den systematiska utvecklingen av utbildningen som ordnas på arbetsplatser.
- Sök aktivt efter nya samarbetspartner för att ersätta dem som fallit bort under pandemitiden.
- Samarbete mellan olika utbildningsanordnare:
- Utbyt erfarenheter och goda modeller och rutiner från pandemitiden mellan utbildningsanordnarna, rektorerna, lärarna och de studerande.
- Stöd delaktigheten och förtroendet samt en verksamhetskultur, där man värdesätter möjligheten att öppet dela med sig av sitt kunnande.
- Återuppta den internationella verksamheten och ge de studerande och lärarna möjligheter att utveckla internationellt kunnande och erbjud dem jämlika förutsättningar för internationalisering.