I handledningen granskar man individens situation på ett övergripande sätt med hänsyn till livets olika delområden. Den studerandes värderingar, funktionsförmåga och engagemang påverkar livsinställningen och förmågan att planera sin egen framtid.
Med individens engagemang avses inom handledningen individens förmåga att bygga upp sin egen karriär så att hen kan planera och söka information och fatta beslut i valsituationer.
Funktionsförmåga innebär förmågan att klara av och ta ansvar i utmanande livsskeden. Social funktionsförmåga ger förutsättningar att klara av vardagen samt att ställa upp och uppnå mål. En studerande kan ha svårt att planera sin framtid eller genomföra sina beslut om hen har problem med den sociala funktionsförmågan eller med den psykiska och fysiska hälsan. Därför måste man i början av handledningsprocessen även med tanke på funktionsförmågan kartlägga situationen för den som ska handledas. Målen och verksamhetssätten byggs upp tillsammans, så att den studerande har möjlighet att förverkliga dem.
Med tanke på permanenta lösningar och lyckade övergångar är det viktigt att individen har goda karriärplaneringsfärdigheter, som omfattar förmågan att samla in, analysera, sammanställa och sortera information som berör sig själv, utbildning och yrken. Karriärplaneringsfärdigheter innebär också förmågan att tillämpa denna kunskap och fatta beslut i olika övergångsskeden. De kompetenser som krävs för karriär- och livsplanering är kopplade till livsfärdigheter samt till individuellt och socialt lärande, förmåga att agera i förändringssituationer och färdigheter att söka arbete. Kompetens som behövs inom karriärplanering är färdigheter i informationssökning, god självkännedom samt förmåga att bedöma sina egna styrkor och kunskaper.
Karriärplaneringsfärdigheter, engagemang och funktionsförmåga samt anpassningsförmåga är enligt dagens teorier centrala begrepp som man bör fästa uppmärksamhet vid under handledningsprocessen.