Multilitteracitet inom visuell kultur har en viktig roll i modulens innehåll. I sin text Multilitteracitet inom visuell kultur lyfter Marjo Räsänen fram hur multilitteracitet förenar alla läroämnen och hur visuell kultur sammanför oss över kulturgränserna. Detta ordmonster innefattar omfattande helheter, från visning av bilder till analys av olika aktuella fenomen. Multilitteracitet inom visuell kultur är kopplad till förståelse för vad en bild föreställer, hurdana värden den lyfter fram samt hurdana tankar, värderingar eller aktiviteter den kan ge upphov till. Exempelvis kan bilder och korta videor i sociala medier påverka både vårt beteende och våra estetiska preferenser – från tekniska faktorer såsom kort längd och vertikal orientering hos en video samt bilders fyrkantiga form till intertextuella och multimodala sätt att visa bilder, som ofta innehåller referenser på många nivåer till samhället, kulturen och upphovsmannens historia. Visuell kultur är alltså allt synligt: konst, media, miljöer (i alla avseenden) eller vetenskapsbilder. Med tanke på de centrala innehållen i modulen KO3 står produktion samt mångsidig analys och läsning av egna och medias bilder i centrum för multilitteracitet inom visuell kultur.
Bildens representativitet lyfter fram dess mångsidiga karaktär och hur bilden är sammanflätad med olika kunskaper och färdigheter. En bild både föreställer – synliggör – någonting och döljer någonting; en bild visar alltid något på ett visst sätt. När visuella medier finns överallt påverkas analyser av bilders betydelse starkt av medieläskunnigheten, genom vilken den studerande kan börja förstå olika sätt att påverka genom bilder.