Uppgörandet av räddningsplanen grundar sig på räddningslagen (379/2011) och statsrådets förordning om räddningsväsendet (407/2011). En räddningsplan ska göras upp för byggnader eller andra objekt som med avseende på utrymningssäkerheten eller räddningsverksamheten är mer krävande än normalt eller där människors säkerhet eller brandsäkerheten, miljön eller kulturegendom kan antas vara utsatt för stor risk eller skadorna till följd av en eventuell olycka kan antas vara allvarliga. Byggnadens eller objektets innehavare ansvarar för att en räddningsplan görs upp.
Syftet med att göra upp en räddningsplan är att på förhand avlägsna faror och planera åtgärder för nödsituationer och olyckor. Den innehåller en beskrivning av skolans egen beredskap. Skolans rektor har i uppgift att hålla räddningsplanen uppdaterad, eller så har uppgiften delegerats till en annan person, till exempel till den som är ansvarig för säkerheten. Räddningsmyndigheten leder och övervakar den del av planen som gäller situationer eller hot som ska ledas av räddningsväsendet. Räddningsmyndigheten ansvarar också för att samordna helheten. Polisen leder och övervakar den del av planen som gäller situationer eller hot som ska ledas av polisen. I planeringen deltar räddnings-, polis-, hälso- och arbetarskyddsmyndigheterna och undervisningsväsendet samt i skolor och läroanstalter undervisningspersonalen.
Räddningsplanen ska innehålla en redogörelse för
- bedömningen och förebyggandet av faror och risker,
- säkerhetsarrangemangen i byggnaden och de utrymmen som används i verksamheten,
- olycksförebyggande anvisningar och förhållningsregler för olyckssituationer och farliga situationer till dem som använder byggnaden
- eventuella andra åtgärder i anslutning till objektets egen beredskap.
Räddningsplanen är även annat än ett skriftligt dokument. Planen ska innehålla tydliga instruktioner för skolan i fråga, och instruktionerna ska vara tillgängliga och man ska snabbt kunna ta dem i bruk. Då är det möjligt att snabbt och effektivt vidta de första åtgärderna innan den ansvariga myndigheten anländer. En bild som illustrerar innehållet i planen underlättar användningen av den.
Räddningsplanen ska upprättas tillsammans med räddningsväsendet. När det gäller hot och risksituationer utarbetas planen i samarbete med polisen.
Personalen, eleverna och andra som använder skolans lokaler ska vara förtrogna med principerna och instruktionerna i räddningsplanen. Innehållet i planen bör repeteras med regelbundna mellanrum och uppdateras efter behov. Olika räddningsövningar måste ordnas regelbundet för att man i en verklig situation ska kunna agera så bra som möjligt och för att skadorna ska bli så små som möjligt. Praktiska övningar är det bästa sättet att förbättra handlingsförmågan. Det är också naturligt att med hjälp av övningarna uppdatera instruktionerna.