En förenklad beskrivning av skrivprocessen kunde vara att säga att den består av olika arbetsskeden. Från förberedelser övergår man till att göra ett utkast och sedan en första textversion. Målet för processen är en färdig text.
Det finns många olika sätt att beskriva skrivprocessen. En modell åskådliggörs i figuren nedan.
Till skrivprocessen hör, förutom olika arbetsskeden, även många olika slags tankeprocesser. Dessa är svårare att beskriva än de konkreta arbetsskedena, som visserligen de också är olika hos olika skribenter. Det väsentliga är att förstå att tankeprocesserna är kopplade till arbetsskedena men att det är frågan olika processer. I undervisningen kunde det vara intressant att till exempel genom en diskussion eller reflekterande texter lyfta fram de studerandes tankar och tankeprocesser då de utför en skrivuppgift som anknyter till studierna.
I materialbaserat skrivande är läsandet en viktig del av skrivprocessen. Efter att man bekantat sig med uppgiften fördjupar man sig vanligtvis i materialet innan man börjar skriva. Till förberedelserna hör alltså att läsa själva uppgiften och materialet som hör till samt att skribenten samlar sina tankar och sin uppmärksamhet inför uppgiften: Vad innebär ett svar i läs- och skrivkompetens? Vilken uppgift ska man välja? Vilken synvinkel ska man ha i den egna texten? På vilket sätt kan man använda det givna materialet i sin egen text?
Ett utkast kan också vara en plan för hur texten ska se ut. Hurdana tankar ska texten innehålla? Vilka citat eller utdrag ur materialet kan man använda i den egna texten? Ett första utkast kan vara en samling franska streck eller så kan den redan till stora delar bestå av hela textstycken, som ännu söker sin slutgiltiga placering i texten.
När man skriver den första textversionen ska texten redan söka sin form. I det här skedet ska man veta vad man vill säga med texten, och fundera över hur texten byggs upp – hur början, själva innehållsdelen och avslutningen ser ut – och i vilken ordning olika komponenter placeras i texten. Texten kan (i det här skedet) redan se rätt så färdig ut, men det är viktigt för den studerande att förstå att en text som ter sig färdig ännu kan bearbetas och förbättras på många sätt.
Bearbetningen är en viktig del av processen. När man vet vad man vill säga i texten ska man fokusera på hur man ska uttrycka det. Då man bearbetar texten ska man förtydliga tankeförloppet, avgränsa innehållet, ta bort överflödig text och göra nödvändiga tillägg. Det är viktigt att fundera över textens disposition: Har texten en röd tråd? Följer de olika textdelarna logiskt varandra? Hur ter sig texten ur läsarens perspektiv? Är de motiveringar som framställts i texten tillräckliga och ändamålsenliga? En viktig fråga för skribenten själv är: vad vill jag säga åt läsaren med min text? Man kan instruera den studerande att sammanfatta syftet med sin text i en enda mening.
I slutskedet av processen, när man finslipar texten, ska man se till att den slutliga textversionen till sin struktur, stil och sitt språk motsvarar uppgiften och textgenren. I det här skedet producerar skribenten inte längre nytt innehåll, utan man läser och finslipar texten på olika nivåer som beskrivs i tabellen nedan.
När man finslipar texten är det bra att läsa igenom den flera gånger ur olika synvinklar. Det är till exempel inte möjligt att samtidigt kontrollera stavningen och att granska texten som helhet.
Textens struktur som helhet |
Dispositionen och styckeindelningen |
Meningar och satser |
Stil |
Rättstavning |
---|---|---|---|---|
|
|
|
|
|
När man finslipar texten är det bra att läsa igenom helheten flera gånger ur olika perspektiv. Det är till exempel inte möjligt att samtidigt kontrollera rättstavningen och granska texten som helhet.