Utbildningsanordnarens krisplan ska beskrivas i kapitlet om elev- och studerandevård i läroplanen. Skolan/läroanstalten ska förbereda sig för krissituationer med hjälp av en krisplan som innehåller anvisningar om det psykosociala stödet i skolan/läroanstalten. För krisplanen ansvarar rektor i samarbete med elev-/studerandevårdstjänsternas personal.
Rektor svarar också för verksamheten i akuta situationer ända tills räddnings- eller polismyndigheten tar över ledningen. "Det primära i alla akuta situationer som hotar säkerheten är att rädda och skydda människoliv. Rektor eller någon annan i personalen leder verksamheten i skolan tills räddnings- eller polismyndigheten anländer och meddelar att de tar över ledningen och ansvaret för situationen." (Handbok om skolornas säkerhet: Oppilaitosten turvallisuus 2009). Det finns alltså ett klart system för när andra samhällsaktörer kan ta över situationen i en skola. I de flesta fall har man i Finland följt gemensamma riktlinjer i allvarliga situationer och olika myndigheters beslut har stött varandra. Om olika myndigheter bedömer en situation på olika sätt, är det bra att komma ihåg att det är polismyndigheten och inte rektor som i en krissituation fattar det slutliga beslutet om till exempel evakuering av skolan.
Det är bra att fundera över ansvarsfördelningen också i skolans administration. Ansvarsfördelningen mellan skolans rektor och bildnings-/skolväsendet i allvarliga situationer kan variera enligt situation eller kommun, men en kartläggning skapar tydlighet i verksamheten och förebygger missförstånd och överlappningar.